Valtiovarainministeriön asetus valtiovarainministeriön työjärjestyksestä annetun valtiovarainministeriön asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti
lisätään valtiovarainministeriön työjärjestyksestä annettuun valtiovarainministeriön asetukseen ( 359/2023 ) uusi 54 a §,
muutetaan 6 §:n 2 momentti, 15, 16, 18, 19 ja 21 §, 24 §:n 1 momentti, 45 §, 46 §:n 2 momentti sekä 50 §:n 1 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 6 §:n 2 momentti, 15, 16, 18, 19 ja 21 § ja 24 §:n 1 momentti asetuksessa 792/2024 sekä 45 § ja 46 §:n 2 momentti asetuksessa 51/2024, seuraavasti:
6 §Toimintayksiköiden sisäinen organisaatio ja tehtävien jako
Kehittämis- ja hallintotoiminnon yhteydessä oleva viestintä on tehtävissään ja tietoyksikkö on tiedonhallintalain mukaisia valtionhallinnon tiedonhallinnan muutoksia koskevia lausuntoja valmistellessaan itsenäinen suhteessa toimintayksikköön, jonka yhteydessä se hallinnollisesti on. Valtiovarain controller -toiminnon yhteydessä toimivat riippumattomat tarkastusviranomais- ja todentamisviranomaisyksiköt sekä valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa oleva riippumaton ministeriön sisäinen tarkastus. Valtionhallinnon kehittämisosaston yksikkönä toimii valtion työmarkkinalaitos, jonka tehtävänä on toimia valtiovarainministeriössä valtion virkaehtosopimuslaissa (664/1970) ja valtion virkaehtosopimusasetuksessa (1203/1987) tarkoitettuna valtion neuvotteluviranomaisena. Työmarkkinalaitoksen virkamiehet toimivat valtion virkaehtosopimusasetuksen 10 §:n 25 kohdan tarkoittamina valtion työnantajatoiminnon virkamiehinä.
15 §Kansantalousosaston tehtävät
Kansantalousosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
suhdannekehityksen ja pidemmän aikavälin taloudellisen kehityksen seuraamista, analyysia ja ennustamista;
julkisen talouden kehityksen seuraamista, analyysia ja ennustamista;
talouspolitiikan suunnittelua ja talouspolitiikan vaikutusten arviointia;
kansantalouden ja julkisen talouden näkökulman esiintuomista yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa;
taloudellisten katsausten ja selvitysten, ennusteiden ja ennustepoikkeamia koskevien arvioiden julkaisemista sekä muuta taloudellista tiedotustoimintaa.
16 §Budjettiosaston tehtävät
Budjettiosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
valtion talousarviota, julkisen talouden suunnitelmaa ja muuta finanssipolitiikkaa;
rakennepolitiikkaa ja rakenteellisia toimenpiteitä sekä niitä koskevien vaikutusarvioiden laatimista;
hyvinvointialueiden talouden ja kuntatalouden, niihin kohdistuvien valtion toimenpiteiden sekä rahoitusjärjestelmän seurantaa ja analysointia osana julkisen talouden suunnitelmaa ja muuta finanssipolitiikan valmistelua;
valtion toiminta- ja taloussuunnittelun, kirjanpidon, tilinpäätöksen ja muun taloushallin-non, varallisuuden hallinnan sekä taloudenhoidon valvonnan ja tarkastustoimen yleisiä perusteita sekä valtionavustusten myöntämisen ja käytön, valtion lainanannon ja valtion maksujen yleisiä perusteita ja toiminnan maksullisuutta;
valtion maksuliikettä;
hallituksen vuosikertomukseen otettavien talousarviolausumien sekä eduskunnan valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta antamien kannanottojen vastausten koordinointia;
julkishallinnon ja -talouden tilintarkastusta;
valtion liikelaitosten ja valtion toiminnassa käytettävien markkinaehtoisten järjestelmien yleistä kehittämistä;
metallirahoja;
Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 7 lukua;
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tehtäviä;
Valtiokonttorin tehtäviä valtion taloushallinnon, laskentatoimen ja maksuliikkeen ohjauksen, kehittämisen ja raportoinnin, valtionavustusten ja valtion keskuskirjanpidon osalta;
Euroopan unionin omia varoja, monivuotista rahoituskehystä ja vuotuista talousarviota sekä Euroopan tilintarkastustuomioistuinta ja Euroopan unionin petostentorjuntavirastoa koskevat asiat niiltä osin, kuin niitä valmistellaan Euroopan unionin neuvostossa ja sen valmisteluelimissä.
18 §Rahoitusmarkkinaosaston tehtävät
Rahoitusmarkkinaosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
rahoitusjärjestelmän vakautta ja kehittämistä;
valtion lainanoton ja velanhoidon sekä kassavarojen sijoittamisen strategista ohjausta ja valvontaa;
luottolaitosten, sijoituspalveluyritysten, joukkorahoituspalvelun tarjoajien, kryptovarojen tarjoajien, rahastoyhtiöiden, vaihtoehtorahastojen hoitajien ja kiinteistörahastojen sekä muiden rahoituspalveluja tarjoavien yritysten toimintaa;
arvopaperi-, johdannais- ja kryptovarakauppaa sekä niiden selvitystä, arvo-osuusjärjestelmää ja niitä ylläpitävien yhteisöjen toimintaa;
rahoitusmarkkinoiden valvonnan ja kriisinhallinnan sääntelyä, Euroopan unionin yhteistä valvontamekanismia sekä Euroopan unionin yhteistä kriisinratkaisumekanismia ja -rahastoa;
rahaa ja rahajärjestelmää, maksuvälineitä ja maksujärjestelmiä, Suomen Pankkia ja Euroopan keskuspankkijärjestelmää sekä Euroopan keskuspankkia;
rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä;
valtiontakauksia ja -takuita;
pankkikriisien hallintaa;
rahoitusmarkkinoiden valmiussuunnittelua, huoltovarmuustilijärjestelmää ja rahoitusmarkkinoiden häiriönhallinnan yhteistyöryhmää;
Rahoitusvakausviraston tehtäviä sekä Rahoitusvakausrahaston ohjausta ja valvontaa;
Valtion eläkerahaston ohjausta ja valvontaa, ottaen huomioon, mitä 19 §:n 7 kohdassa säädetään;
velanhallintaan sekä lainoihin ja takauksiin liittyviä Valtiokonttorin tehtäviä.
19 §Valtionhallinnon kehittämisosaston tehtävät
Valtionhallinnon kehittämisosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
valtionhallinnon toiminnan ja toimintatapojen muutoksen edistämistä sekä valtion henkilöstöpolitiikkaa;
valtionhallinnon ohjauksen ja konsernipolitiikan kehittämistä;
valtionhallinnon tuottavuuden ja tehokkuuden edistämistä;
valtion henkilöstön oikeudellista asemaa sekä ylimmän johdon kehittämistä, palvelussuhteen ehtoja ja muita etuuksia;
henkilöstön strategista kehittämistä, johtamista, osallistumista ja työympäristöä;
toiminta- ja taloussuunnittelua sekä valtion talousarvioesitystä ja talousarvion soveltamista henkilöstömenojen osalta;
valtion eläkejärjestelmän valvontaa ja yhteistyössä rahoitusmarkkinaosaston kanssa Valtion eläkerahastoa koskevia asioita, jos ne ovat henkilöstöpoliittisesti merkittäviä;
valtion henkilöstöhallinnon tiedonhallintaa;
hyvän hallinnon ja kansalaisvaikuttamisen edistämistä;
Valtiokonttorin tehtäviä valtionhallinnon kehittämisen sekä Valtiokonttorin myöntämien korvausten ja etuisuuksien osalta ja Valtiokonttoria koskevia hallinnollisia säännöksiä;
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeiden tehtäviä;
HAUS Kehittämiskeskus Oy:tä koskevaa lainsäädäntöä;
valtion talonrakennustoimintaa, kiinteistövarallisuutta, virastotiloja sekä Senaatti-konsernia;
Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:tä koskevia tehtäviä;
valtion hankintatointa, www.hankintailmoitukset.fi -järjestelmän ylläpitoa ja kehittämistä, julkisten hankintojen vaikuttavuuden kehittämistä sekä Hansel Oy:tä koskevaa lainsäädäntöä;
Suomen itsenäisyyden juhlarahastoa;
julkisten palvelujärjestelmien kehittämistä sekä niiden laadunhallinnan ja toiminnallisen tehokkuuden arviointia;
julkisen hallinnon yleistä kehittämistä sekä valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittämistä;
valtion alue- ja paikallishallinnon aluejakoja ja niiden yhteensovittamista;
valtion palveluiden saatavuutta ja toimintojen sijoittamista koskevan suunnittelun, seurannan ja kehittämisen yhteensovittamista;
aluehallintovirastojen ja Ahvenanmaan valtionviraston tehtäviä ja tulosohjausta;
valtion työnantajapolitiikkaa;
valtiotyönantajan edunvalvontaa tulo- ja työmarkkinapolitiikassa sekä työelämään liittyvässä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa;
valtion henkilöstön palvelussuhteen ehtoja sekä neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän perusteita sekä näistä aiheutuvia kustannuksia;
valtion työnantajaviestinnän edistämistä;
Valtion työmarkkinalaitoksen tiedonhallintaa;
valtion eläke-etuuksia siltä osin, kuin ne ovat työmarkkinapolitiikkaa.
21 §Julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston tehtävät
Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto valmistelee asiat, jotka koskevat
julkisen hallinnon tiedonhallinnan yleistä kehittämistä ja ohjausta;
julkisen hallinnon yhteisten tietovarantojen yhteentoimivuuden yleistä ohjausta;
valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen ohjausta;
turvallisuusverkkotoiminnan sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjausta ja valvontaa;
julkisen hallinnon yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen ja niiden tuotannon ohjausta;
Digi- ja väestötietoviraston ja Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tehtäviä;
3–5 kohdassa tarkoitettujen julkisen hallinnon palvelujen ja palvelutuotannon varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden yleistä ohjausta;
julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019), jäljempänä tiedonhallintalaki , 10 §:ssä tarkoitetun tiedonhallintalautakunnan hallinnollisten asioiden valmistelua;
tiedonhallintalain mukaisia valtionhallinnon tiedonhallinnan muutoksia koskevia lausuntoja lukuun ottamatta asioita, joissa osasto on lausunnon pyytäjänä tai joissa lausuntoa pyydetään sellaisesta osaston ohjaamasta tiedonhallinnan muutoksesta, johon on asetettu osastolla erillinen ohjausrakenne;
julkisen hallinnon tiedonhallintaa sekä tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tuottamista koskevan yhteistyön koordinointia;
julkisen hallinnon tietoturvallisuuden yleistä kehittämistä ja valtionhallinnon tietoturvallisuuden ohjausta;
Valtiokonttorin tehtäviä julkisen hallinnon yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelutehtävien osalta;
Tilastokeskuksen tehtäviä ja tilastotointa.
24 §EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon tehtävät
EU- ja kansainväliset asiat -toiminto valmistelee asiat, jotka koskevat:
Euroopan unioniin liittyvien asioiden valmistelun yhteensovittamista ministeriössä sekä ministeriön johdon ja toimintayksiköiden avustamista Euroopan unioniin liittyvissä ja muissa kansainvälisissä asioissa, mukaan lukien Suomeen kohdistuvien ja Suomesta ulkomaille suuntautuvien vierailujen koordinaatio ministeriössä;
talous- ja rahoitusasioiden neuvoston ja euroryhmän, talous- ja rahoituskomitean ja sen sijaistason sekä EU-ministerivaliokunnan kokousten valmistelua;
talouspolitiikan koordinaatiota Euroopan unionissa, Euroopan unionin finanssipolitiikan sääntöjä ja rakenteita, Euroopan unionille toimitettavaa keskipitkän aikavälin suunnitelmaa sekä sen toimeenpanoa koskevaa vuotuista edistymisraporttia ja alustavaa talousarviosuunnitelmaa;
Euroopan talous- ja rahaliiton kehittämiseen liittyvien asioiden yhteensovittamista;
Euroopan unionin perussopimusta ja yleistä kehittämistä sekä institutionaalisia kysymyksiä;
Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälinettä, lukuun ottamatta Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetun lain 5 §:n 1 momentissa säädettyjä valtiovarain controller -toiminnon, 6 §:n 1 momentissa säädettyjä tukiviranomaisen ja 8 §:n 1 momentissa säädettyjä ministeriön tehtäviä;
Valtiokonttorin tehtäviä Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen osalta;
OECD-koordinaatiota;
valtion luottokelpoisuusluokitukseen liittyviä asioita;
Suomen tutkintaa kansainvälisten organisaatioiden tai luottoluokittajien toimesta;
Pohjoismaiden ministerineuvostoa;
kansainvälistä rahoitusarkkitehtuuria ja sen kehittämistä sekä kansainvälisiin rahoituslaitoksiin liittyvien asioiden yhteensovittamista;
Kansainvälistä valuuttarahastoa, Kansainvälistä jälleenrakennus- ja kehityspankkia ja sen liitännäisjärjestöjä, Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankkia, Euroopan investointipankkia, Pohjoismaiden investointipankkia ja muita pohjoismaisia rahoitusyhteisöjä, Aasian Infrastruktuuri-investointipankkia, Euroopan neuvoston kehityspankkia ja alueellisten kehitysrahoituslaitosten toiminnan seurantaa sekä Pariisin klubia ja sen piirissä tapahtuvia velkajärjestelyjä;
Euroopan vakausmekanismia ja Euroopan rahoitusvakausvälinettä, euroalueen vakautta ja kriisirahoitusta sekä Euroopan unionin jäsenvaltioille myönnettävää rahoitusapua ja unionin makrotaloudellisia rahoitusapuohjelmia;
muita Euroopan unioniin liittyviä tai kansainvälisiä asioita, jos asia ei kuulu muulle osastolle tai toimintayksikölle.
45 §Hallinto- ja kehitysjohtajan ratkaistavat asiat
Hallinto- ja kehitysjohtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat
valtuutusta edustaa ministeriötä tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa muissa kuin 50 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa asioissa;
muutoksia ministerin tai valtiosihteerin kansliapäällikkönä asettaman työryhmän taikka toimielimen jäsenistössä ja sihteeristössä toimielimen toimikauden aikana;
useampaa kuin yhtä toimintayksikköä koskevien, pääosin hallinto- ja kehitysjohtajan johdettavana olevia asioita valmistelevien ministeriön työryhmien ja toimielinten asettamista;
ministeriön sisäistä hallintoa ja sisäistä toimintaa koskevia ohjeita ja määräyksiä, jollei asia tämän työjärjestyksen nojalla kuulu muun virkamiehen ratkaistavaksi;
lausunnon antamista useamman kuin yhden toimintayksikön toimialalle kuuluvassa, pääosin hallinto- ja kehitysjohtajan johdettavassa asiassa, jollei asia tämän työjärjestyksen nojalla kuulu muun virkamiehen ratkaistavaksi;
Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta annetussa laissa tarkoitettujen ilmoitusten perusteella tehtäviä toimenpiteitä;
useamman kuin yhden toimintayksikön toimialaa koskevaa asiakirjapyyntöä, kun pyyntö on siirretty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n 3 momentin mukaisesti viranomaisen ratkaistavaksi;
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 28 §:ssä tarkoitettua lupaa saada tietoja tieteellistä tutkimusta tai muuta mainitussa lainkohdassa tarkoitettua tarkoitusta varten, jollei asia kuulu 52 §:n nojalla valtioneuvoston controllerin ratkaistavaksi.
46 §Osastopäällikön ratkaistavat asiat
Osastopäällikkö ratkaisee osaston toimialalla asiat, jotka koskevat
lausunnon antamista;
osaston toimialaan kuuluvien tai osaston käytettäväksi asetettujen määrärahojen jakamista, menopäätöksen tekemistä ja menojen hyväksymistä;
asiakirjapyyntöä, kun pyyntö on siirretty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n 3 momentin mukaisesti viranomaisen ratkaistavaksi;
ministeriöön tai sen hallinnonalan virastoon tai laitokseen kohdistuvaa kantelua;
valtioneuvoston ohjesäännössä tarkoitetun esittelyluvan pyytämistä;
johdettavanaan olevia asioita valmistelevien ministeriön sisäisten työryhmien ja toimielinten asettamista;
vaitioloa ja salassapitoa koskevia sitoumuksia ja sopimuksia;
esittelyluvan antamista silloin, kun toimintayksikön toimialaan kuuluva asia on käsiteltävänä valtiovarainministeriön toisessa toimintayksikössä.
50 §Eräiden valtionhallinnon kehittämisosaston ja Valtion työmarkkinalaitoksen päällikön ratkaistavaksi kuuluvien asioiden ratkaiseminen
Valtionhallinnon kehittämisosaston osastopäällikkö ratkaisee
valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n 4 momentin nojalla vahvistettavat virkojen palkkaukset, luontoisedut ja muut taloudelliset etuudet sekä Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain ( /2025) 18 §:n 1 momentissa tarkoitetut lausunnot;
korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden presidenttien ja jäsenten palvelussuhteen ehdoista annetun lain (196/1991) perusteella vahvistettavat palkat;
Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 33 §:n mukaan valtiovarainministeriölle kuuluvat asiat.
54 a §Eräiden tietoyksikölle kuuluvien asioiden ratkaiseminen
Kehittämis- ja hallintotoiminnon tietoyksikön päällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat tiedonhallintalain mukaisia valtionhallinnon tiedonhallinnan muutoksia koskevia lausuntoja silloin, kun lausunnon pyytäjänä on julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto tai kun lausuntoa pyydetään sellaisesta mainitun osaston ohjaamasta tiedonhallinnan muutoksesta, johon on asetettu osastolla erillinen ohjausrakenne.
Tämä asetus tulee voimaan 4 päivänä heinäkuuta 2025.
Asetuksen 50 §:n 1 momentin 3 kohta on voimassa 31.12.2025 saakka.
Helsingissä 2.7.2025
ValtiovarainministeriRiikka PurraLainsäädäntöneuvosAnu Rajamäki