Merensuojelulaki
Ajantasainen- Asiasanat
- Vesiensuojelu
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Hallinnonala
- Ympäristöministeriö
- Antopäivä
- Voimaantulo
- ELI-tunnus
- http://data.finlex.fi/eli/sd/1994/1415/ajantasa/2025-05-06/fin
- Suomen säädöskokoelman alkuperäinen säädös
- SDK 1415/1994
- Vireillä olevat hallituksen esitykset
- HE 9/2025
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §Pilaamiskielto
Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella ei suomalaisella aluksella, avomeriyksiköllä tai ilma-aluksella saa ryhtyä toimeen, josta voi aiheutua meren pilaantumista. Suomen kansalainen tai suomalainen yhteisö ei muutoinkaan saa Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella merellä ryhtyä toimeen, josta voi aiheutua meren pilaantumista. (26.11.2004/1060)
Tällaisiksi meren pilaantumista aiheuttaviksi toimiksi katsotaan toiminta, josta mereen joutuu joko suoraan tai välillisesti ainetta tai energiaa, joka voi vaarantaa ihmisen terveyden, vahingoittaa elollisia luonnonvaroja tai meren elämää, estää kalastusta tai muuta oikeutettua meren käyttöä, huonontaa meren käyttömahdollisuuksia, vähentää viihtyisyyttä tai aiheuttaa muuta näihin rinnastettavaa haittaa.
Suomen kansalainen tai suomalainen yhteisö saa kuitenkin ryhtyä Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella toimeen, jonka vaikutukset rajoittuvat toisen valtion aluevesiin tai talousvyöhykkeeseen, jos siihen on saatu asianomaisen valtion viranomaisen lupa. Sama koskee toimintaa suomalaisella aluksella, avomeriyksiköllä tai ilma-aluksella Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella. Toimet eivät saa olla Suomea velvoittavan kansainvälisen sopimuksen vastaisia eivätkä vastoin sitä, mitä tässä laissa säädetään. (26.11.2004/1060)
2 §Soveltamisala
Sen lisäksi, mitä 1 §:ssä säädetään, tätä lakia sovelletaan myös muuhun merensuojeluun Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella. (26.11.2004/1060)
Merensuojelusta Suomen alueella ja Suomen talousvyöhykkeellä säädetään ympäristönsuojelulaissa (527/2014) . (27.6.2014/552)
Tätä lakia ei sovelleta alusten tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseen eikä öljyvahingon tai aluskemikaalivahingon torjunnasta aiheutuviin toimenpiteisiin, joista säädetään erikseen merenkulun ympäristönsuojelulaissa (1672/2009) ja pelastuslaissa (379/2011) . (6.5.2025/220)
L:lla 220/2025 muutettu 3 momentti tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Tätä lakia ei sovelleta alusten tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseen eikä öljyvahingon tai aluskemikaalivahingon torjunnasta aiheutuviin toimenpiteisiin, joista säädetään erikseen merenkulun ympäristönsuojelulaissa (1672/2009) ja öljyvahinkojen torjuntalaissa (1673/2009) . (29.12.2009/1675)
3 § (26.11.2004/1060)
3 § on kumottu L:lla 26.11.2004/1060 .
4 §Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
aluksella kaikentyyppisiä vesikulkuneuvoja, joihin kuuluvat myös kantosiipialukset, ilmatyynyalukset, vedenalaiset alukset, kelluvat alukset sekä kiinteät ja kelluvat alustat, lukuun ottamatta avomeriyksiköitä; alukseen rinnastetaan myös muut merellä olevat rakennelmat sekä jäällä liikkuvat ajoneuvot;
avomeriyksiköllä merellä olevaa kiinteää tai kelluvaa laitteistoa tai rakennetta, jota käytetään kaasun tai öljyn etsintään, hyödyntämiseen tai tuotantoon sekä liitännäistoimintoihin tai jota käytetään öljyn lastaamisessa tai purkamisessa;
mereen laskemisella kaikkea tahallista jätteen tai muun aineen upottamista tai muuta hylkäämistä mereen, merenpohjaan tai sen sisustaan aluksista, avomeriyksiköistä tai ilma-aluksista lukuun ottamatta alusten tai avomeriyksiköiden tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvia päästöjä, sekä kaikkea tahallista aluksien, avomeriyksiköiden tai ilma-aluksien mereen upottamista tai muuta hylkäämistä;
L:lla 220/2025 muutettu 3 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
mereen laskemisella (dumppaaminen) kaikkea tahallista jätteen tai muun aineen upottamista tai muuta hylkäämistä mereen, merenpohjaan tai sen sisustaan aluksista, avomeriyksiköistä tai ilma-aluksista lukuun ottamatta alusten tai avomeriyksiköiden tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvia päästöjä, sekä kaikkea tahallista aluksien, avomeriyksiköiden tai ilma-aluksien mereen upottamista tai muuta hylkäämistä; sekä
jätteen polttamisella jätteen tai muun aineen tahallista polttamista merellä sen hävittämiseksi, lukuun ottamatta alusten tai avomeriyksiköiden tavanomaisesta toiminnasta syntyvän jätteen polttamista;
L:lla 220/2025 muutettu 4 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
jätteen polttamisella jätteen tai muun aineen tahallista polttamista merellä sen hävittämiseksi, lukuun ottamatta alusten tai avomeriyksiköiden tavanomaisesta toiminnasta syntyvän jätteen polttamista.
kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolisella alueella meren osaa, joka ei kuulu Yhdistyneiden Kansakuntien merioikeusyleissopimuksessa (SopS 49 ja 50/1996) tarkoitettuihin sisäisiin aluevesiin tai saaristovesiin, aluemereen, talousvyöhykkeeseen tai mannerjalustaan;
L:lla 220/2025 lisätty 5 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
aavan meren ympäristövaikutusten arvioinnilla 8 a–8 e §:ssä tarkoitettua menettelyä, jos toimintaan ei sovelleta Etelämantereen ympäristönsuojelusta annettua lakia (28/1998) ;
L:lla 220/2025 lisätty 6 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
hankkeesta vastaavalla toiminnanharjoittajaa tai sitä, joka muutoin on vastuussa 8 a–8 i §:ssä tarkoitetun toiminnan valmistelusta tai toteuttamisesta;
L:lla 220/2025 lisätty 7 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
BBNJ-sopimuksella Yhdistyneiden Kansakuntien merioikeusyleissopimuksen alaista sopimusta merten biologisen monimuotoisuuden suojelusta ja kestävästä käytöstä kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolisilla alueilla (SopS / );
L:lla 220/2025 lisätty 8 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
tiedonvälitysjärjestelmällä BBNJ-sopimuksen 51 artiklassa tarkoitettua tiedonvälitysjärjestelmää;
L:lla 220/2025 lisätty 9 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
tieteellisellä ja teknisellä toimielimellä BBNJ-sopimuksen 49 artiklassa tarkoitettua tieteellistä ja teknistä toimielintä;
L:lla 220/2025 lisätty 10 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
L:lla 220/2025 lisätty 11 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
aavan meren ympäristövaikutusten arviointiohjelmalla hankkeesta vastaavan laatimaa suunnitelmaa aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostuksen sisällön määrittämiseksi;
L:lla 220/2025 lisätty 12 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostuksella hankkeesta vastaavan laatimaa asiakirjaa, jossa esitetään kuvaus toiminnasta, sen vaikutuksista ja kuulemismenettelystä;
L:lla 220/2025 lisätty 13 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
meren geenivaroilla meren kasveista, eläimistä, mikrobeista tai muusta alkuperästä peräisin olevaa ainesta, joka sisältää toimivia osia tunnetuista tai potentiaalisista perintöaineksista;
L:lla 220/2025 lisätty 14 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
meren geenivarojen ja niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon käytöllä meren geenivarojen geneettisten ja biokemiallisten koostumusten tutkimista ja kehittämistä;
L:lla 220/2025 lisätty 15 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
BBNJ-standardoidulla sarjatunnisteella tiedonvälitysjärjestelmän meren geenivarojen keräämistä koskevan ilmoituksen johdosta luomaa tunnistetta;
L:lla 220/2025 lisätty 16 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
saatavuutta ja hyötyjen jakoa käsittelevällä komitealla BBNJ-sopimuksen 15 artiklassa tarkoitettua saatavuutta ja hyötyjen jakoa käsittelevää komiteaa.
L:lla 220/2025 lisätty 17 kohta tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
5 §Kansainväliset sopimukset
Sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään, on voimassa, mitä Suomea velvoittavissa kansainvälisissä merensuojelua koskevissa sopimuksissa on määrätty.
Valtioneuvoston päätöksellä voidaan antaa tarkempia määräyksiä näiden sopimusten sisältämien tämän lain soveltamisalaa koskevien velvoitteiden täytäntöönpanemisesta.
6 §Ympäristön kannalta paras käyttökelpoinen tekniikka
Tämän lain nojalla annettavassa luvassa on meren suojelemiseksi pilaantumiselta otettava huomioon ympäristön kannalta paras käyttökelpoinen tekniikka. Tällä tarkoitetaan sellaisia mahdollisimman tehokkaita ja kehittyneitä, teknisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoisia tuotanto- ja puhdistusmenetelmiä, niiden hallinta- ja seurantajärjestelmiä sekä muita toimintatapoja, joilla voidaan ehkäistä ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavat päästöt tai tehokkaimmin vähentää niitä.
Edellä 1 momentissa tarkoitetaan sellaista yleisesti saatavilla olevaa tekniikkaa, jota voidaan soveltaa asianomaisella toiminnan alalla kustannuksin, jotka ovat toiminnan aiheuttaman ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseen nähden kohtuullisia.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, on lupa tarvittaessa evättävä taikka lupaehdot asetettava siten kuin tässä laissa muutoin tarkoitetaan.
Valtioneuvoston päätöksellä voidaan antaa 1 momentin soveltamista koskevia tarkempia yleisiä määräyksiä.
7 §Mereen laskemista koskeva kielto
Suomalaisesta aluksesta, avomeriyksiköstä tai ilma-aluksesta taikka Suomessa jätteellä lastatusta aluksesta tai ilma-aluksesta ei Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella saa laskea mereen jätettä tai muuta ainetta hävittämis- tai hylkäämistarkoituksessa. Suomesta peräisin olevan jätteen mereen laskeminen on muutoinkin kielletty. Nämä kiellot eivät kuitenkaan koske 9 §:ssä tarkoitettua ruoppausmassan mereen sijoittamista eivätkä hiilidioksidin talteenottamisesta ja varastoinnista annetun lain (416/2012) 4 §:ssä tarkoitettua hiilidioksidin geologista varastointia. (6.5.2025/220)
L:lla 220/2025 muutettu 1 momentti tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Suomalaisesta aluksesta, avomeriyksiköstä tai ilma-aluksesta taikka Suomessa jätteellä lastatusta aluksesta tai ilma-aluksesta ei Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella saa laskea mereen jätettä tai muuta ainetta. Suomesta peräisin olevan jätteen mereen laskeminen on muutoinkin kielletty. Nämä kiellot eivät kuitenkaan koske 9 §:ssä tarkoitettua ruoppausmassan mereen sijoittamista eivätkä hiilidioksidin talteenottamisesta ja varastoinnista annetun lain (416/2012) 4 §:ssä tarkoitettua hiilidioksidin geologista varastointia. (29.6.2012/418)
Tahallinen suomalaisen aluksen, avomeriyksikön tai ilma-aluksen mereen upottaminen tai merelle hylkääminen Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella on kielletty. Suomalaisen avomeriyksikön upottaminen tai hylkääminen paikalleen toisen valtion aluevesillä tai talousvyöhykkeellä on kuitenkin sallittu, jos se asianomaisen valtion lainsäädännön mukaan on sallittu. Tällainen toimi ei kuitenkaan saa olla Suomea velvoittavan kansainvälisen sopimuksen vastainen. (26.11.2004/1060)
Tämän pykälän 1 ja 2 momenteissa tarkoitettuja mereen laskemista koskevia kieltoja tai 1 §:ssä tarkoitettua pilaamiskieltoa ei sovelleta hätätilanteessa, kun ihmishenki taikka aluksen, avomeriyksikön tai ilma-aluksen turvallisuus on uhattuna ja mereen laskeminen ilmeisesti on ainoa keino torjua uhka taikka aiheutuva vahinko näin menetellen olisi pienin mahdollinen. Mereen laskeminen on tehtävä siten, että ihmiselle tai meren elämälle aiheutuva vahinko jää mahdollisimman vähäiseksi.
8 § (26.11.2004/1060)Jätteen polttamiskielto
Jätteen polttaminen suomalaisessa aluksessa tai avomeriyksikössä Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella on kielletty. Sama koskee Suomesta peräisin olevan, Suomen kautta kuljetetun tai Suomessa lastatun jätteen polttamista muussa aluksessa.
8 a § (6.5.2025/220)Aavan meren ympäristövaikutusten arvioinnin soveltamisala
Aavan meren ympäristövaikutusten arviointia sovelletaan toimintaan, josta voi aiheutua meriympäristön huomattavaa pilaantumista tai merkittäviä ja haitallisia muutoksia meriympäristöön.
Mitä 1 momentissa säädetään, ei kuitenkaan sovelleta toimintaan, jonka vaikutukset on arvioitu muiden ympäristövaikutusten arviointia koskevien, Suomea sitovien kansainvälisten velvoitteiden mukaisesti, jos tehty arviointi täyttää sisällöllisesti 8 a, 8 b, 8 d ja 8 e §:ssä edellytetyn arvioinnin vaatimukset ja jos arvioinnin tulokset otetaan huomioon 9–11 ja 11 a §:n mukaisessa lupapäätöksenteossa. Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta myöskään toimintaan, jossa noudatetaan toimivaltaisen kansainvälisen järjestön määräyksiä, jotka on suunniteltu ehkäisemään, lieventämään tai hallitsemaan toiminnan mahdollisia vaikutuksia niin, että niistä ei aiheudu meriympäristön huomattavaa pilaantumista tai merkittäviä ja haitallisia muutoksia meriympäristöön.
Suomen ympäristökeskuksen tulee huolehtia, että 2 momentissa tarkoitettua arviointia koskevat tiedot julkaistaan tiedonvälitysjärjestelmässä.
L:lla 220/2025 lisätty 8 a § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 b § (6.5.2025/220)Päätös aavan meren ympäristövaikutusten arvioinnin soveltamisesta
Suomen ympäristökeskus päättää, sovelletaanko toimintaan aavan meren ympäristövaikutusten arviointia. Päätös tehdään, jos toiminnalla voi olla vähäistä suurempi tai enemmän kuin väliaikainen vaikutus meriympäristöön tai jos toiminnan vaikutukset eivät ole tiedossa.
Hankkeesta vastaavan on saatettava asia päätettäväksi toiminnan suunnittelun varhaisessa vaiheessa ja toimitettava Suomen ympäristökeskukselle aavan meren ympäristövaikutusten arvioinnin soveltamista koskevaa päätöstä varten seuraavat tiedot:
kuvaus toiminnasta, toiminnassa käytetty teknologia sekä toiminnan toteuttamistapa;
toiminnan kesto;
toiminnan sijainti;
sijaintipaikan ominaisuudet ja ekosysteemi, sekä muut vaikutusten määrittämisen kannalta merkitykselliset ekologiset ja biologiset tekijät;
ne toiminnan kohtuulliset vaihtoehdot, jotka ovat hankkeen ja sen erityisominaisuuksien kannalta varteenotettavia; yhtenä vaihtoehtona on kuitenkin oltava toiminnan toteuttamatta jättäminen, jollei tällainen vaihtoehto erityisestä syystä ole tarpeeton;
toiminnan mahdolliset vaikutukset;
toimenpiteet toiminnan haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi, lieventämiseksi ja hallitsemiseksi sekä kuvaus näiden toimivuudesta merkittävien haitallisten vaikutusten välttämiseksi;
tiedon puutteet ja epävarmuustekijät;
kuvaus saatavilla olevasta asiaa koskevasta alkuperäiskansojen ja paikallisyhteisöjen perinteisestä tiedosta.
Suomen ympäristökeskuksen antaman päätöksen tulee sisältää kuvaus suunnitellusta toiminnasta sekä johtopäätös mahdollisista vaikutuksista.
Suomen ympäristökeskuksen on annettava päätös tiedoksi hankkeesta vastaavalle noudattaen, mitä hallintolain (434/2003) 60 §:ssä säädetään. Lisäksi Suomen ympäristökeskuksen tulee antaa päätös tiedoksi julkisella kuulutuksella. Julkisesta kuulutuksesta säädetään hallintolain 62 a §:ssä.
L:lla 220/2025 lisätty 8 b § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 c § (6.5.2025/220)BBNJ-sopimuksen osapuolten kuuleminen päätösluonnoksista
Jos Suomen ympäristökeskus katsoo, että aavan meren ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ei sovelleta toimintaan, päätösluonnos on julkaistava tiedonvälitysjärjestelmässä. Suomen ympäristökeskuksen on varattava BBNJ-sopimuksen muille osapuolille tilaisuus antaa lausunto päätösluonnoksesta ennen päätöksen antamista. Määräaika lausunnon antamiselle on vähintään 40 päivää luonnoksen julkaisemisesta tiedonvälitysjärjestelmässä.
Suomen ympäristökeskuksen on päätöksenteossaan otettava huomioon annetut lausunnot. Jos tieteellinen ja tekninen toimielin antaa päätöstä koskevia suosituksia BBNJ-sopimuksen muiden osapuolten päätösluonnoksesta antamien lausuntojen pohjalta, Suomen ympäristökeskuksen on tarkasteltava suosituksia ennen päätöksen antamista.
Suomen ympäristökeskuksen tulee antaa päätösluonnosta koskevat BBNJ-sopimuksen muiden osapuolten lausunnot sekä tieteellisen ja teknisen toimielimen suositukset tiedoksi hallintolain 62 a §:ssä tarkoitetulla julkisella kuulutuksella. Lisäksi Suomen ympäristökeskuksen on julkaistava ne tiedonvälitysjärjestelmässä.
L:lla 220/2025 lisätty 8 c § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 d § (6.5.2025/220)Aavan meren ympäristövaikutusten arviointiohjelma
Hankkeesta vastaavan tulee toimittaa Suomen ympäristökeskukselle aavan meren ympäristövaikutusten arviointiohjelma, joka sisältää ehdotuksen aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostuksen laajuudesta. Arvioinnin tulee perustua parhaaseen käytettävissä olevaan tietoon sekä saatavilla olevaan alkuperäiskansojen ja paikallisyhteisöjen asiaa koskevaan perinteiseen tietoon.
Suomen ympäristökeskuksen tulee antaa arviointiohjelma tiedoksi hallintolain 62 a §:ssä tarkoitetulla julkisella kuulutuksella. Arviointiohjelma tulee lisäksi julkaista tiedonvälitysjärjestelmässä sekä toimittaa BBNJ-sopimuksen sihteeristölle.
Suomen ympäristökeskuksen on varattava mahdollisuus mielipiteiden esittämiseen arviointiohjelmasta sekä pyydettävä lausunto niiltä viranomaisilta, joita asia todennäköisesti koskee. Määräajan mielipiteiden esittämiselle sekä mahdollisten lausuntojen antamiselle on oltava vähintään 60 päivää.
Suomen ympäristökeskuksen tulee antaa arviointiohjelmasta lausunto 3 momentissa säädetyn määräajan päättymisen jälkeen. Lausuntoa valmistellessaan Suomen ympäristökeskuksen on tarkasteltava kuulemismenettelyn aikana saatuja olennaisia mielipiteitä ja lausuntoja sekä tarvittaessa otettava ne lausunnossaan huomioon. Suomen ympäristökeskuksen on julkaistava tiedonvälitysjärjestelmässä arviointiohjelmasta saadut mielipiteet ja lausunnot sekä kuvaukset siitä, miten ne on huomioitu.
L:lla 220/2025 lisätty 8 d § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 e § (6.5.2025/220)Aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostus
Hankkeesta vastaavan tulee laatia aavan meren ympäristövaikutusten arviointiohjelman ja Suomen ympäristökeskuksen siitä antaman lausunnon pohjalta aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostus. Arviointiselostuksen on sisällettävä seuraavat tiedot:
kuvaus suunnitellusta toiminnasta ja sijainnista;
kuvaus arvioinnin laajuuden määrittämisen tuloksista;
sen meriympäristön nykytilan arviointi, johon todennäköisesti kohdistuu vaikutuksia;
kuvaus mahdollisista ympäristövaikutuksista ja liitännäisvaikutuksista;
selvitys valtioista, joihin mahdolliset ympäristövaikutukset ja liitännäisvaikutukset kohdistuvat;
toimenpiteet toiminnan haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi, lieventämiseksi ja hallitsemiseksi sekä kuvaus näiden toimivuudesta merkittävien haitallisten vaikutusten välttämiseksi;
kuvaus tiedon puutteista ja epävarmuustekijöistä;
tiedot julkisesta kuulemismenettelystä sekä kuvaus siitä, miten mahdolliset tieteellisen ja teknisen toimielimen suositukset sekä saadut lausunnot ja mielipiteet on huomioitu arvioinnissa;
kuvaus suunnitellun toiminnan kohtuullisten vaihtoehtojen harkitsemisesta;
10 kuvaus jatkotoimista;
ympäristövaikutusten hallintasuunnitelma, jossa yksilöidään ja analysoidaan toiminnan haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi, lieventämiseksi ja hallitsemiseksi toteutettavat toimenpiteet sekä näiden vaikutus merkittävien haitallisten vaikutusten välttämiseksi;
kuvaus siitä, miten mahdolliset toimintaan ja kohdealueeseen liittyvät strategiset ympäristöarvioinnit on otettu huomioon;
kuvaus saatavilla olevasta asiaa koskevasta alkuperäiskansojen ja paikallisyhteisöjen perinteisestä tiedosta;
yleistajuinen yhteenveto.
L:lla 220/2025 lisätty 8 e § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 f § (6.5.2025/220)Kuuleminen aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostusluonnoksesta
Hankkeesta vastaavan on toimitettava aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostusluonnos Suomen ympäristökeskukselle. Suomen ympäristökeskuksen tulee antaa arviointiselostusluonnos tiedoksi hallintolain 62 a §:ssä tarkoitetulla julkisella kuulutuksella sekä julkaista se tiedonvälitysjärjestelmässä.
Suomen ympäristökeskuksen on varattava mahdollisuus mielipiteiden esittämiseen arviointiselostusluonnoksesta sekä pyydettävä lausunto niiltä viranomaisilta, joita asia todennäköisesti koskee. Määräajan mielipiteiden esittämiselle sekä mahdollisten lausuntojen antamiselle on oltava vähintään 60 päivää.
Suomen ympäristökeskuksen tulee antaa arviointiselostusluonnoksesta lausunto 2 momentissa säädetyn määräajan päätyttyä. Lausuntoa valmistellessaan Suomen ympäristökeskuksen on tarkasteltava kuulemismenettelyn aikana saatuja mielipiteitä ja lausuntoja sekä tieteellisen ja teknisen toimielimen mahdollisia huomautuksia, otettava ne huomioon sekä liitettävä ne omaan lausuntoonsa.
Hankkeesta vastaavan tulee tarkastella Suomen ympäristökeskuksen lausuntoa, saatuja mielipiteitä ja muita lausuntoja sekä sisällyttää lopulliseen arviointiselostukseen kuvaus siitä, miten ne on huomioitu arvioinnissa.
Suomen ympäristökeskuksen on annettava tiedoksi hallintolain 62 a §:ssä tarkoitetulla julkisella kuulutuksella arviointiselostusluonnoksesta antamansa lausunto sekä hankkeesta vastaavan laatima lopullinen aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostus. Lopullinen arviointiselostus on julkaistava myös tiedonvälitysjärjestelmässä.
L:lla 220/2025 lisätty 8 f § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 g § (6.5.2025/220)Arvioinnin huomioon ottaminen lupamenettelyssä
Sellaista 9–11 ja 11 a §:ssä tarkoitettua toimintaa koskevaan lupahakemukseen, jonka Suomen ympäristökeskus on katsonut edellyttävän aavan meren ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltamista, on ennen päätöksentekoa liitettävä aavan meren ympäristövaikutusten arviointiselostus ja Suomen ympäristökeskuksen arviointiselostusluonnoksesta antama lausunto.
L:lla 220/2025 lisätty 8 g § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 h § (6.5.2025/220)Arvioinnin huomioon ottaminen luvassa ja luvan julkaiseminen
Edellä 8 a–8 f §:n mukaisesti arvioitua toimintaa koskevassa 9–11 ja 11 a §:n mukaisessa lupapäätöksenteossa on otettava huomioon aavan meren ympäristövaikutusten arviointi, mukaan lukien arviointiselostus, Suomen ympäristökeskuksen arviointiselostusluonnoksesta antama lausunto sekä luonnoksesta annetut mielipiteet ja lausunnot.
Lupapäätökseen on liitettävä tarpeelliset määräykset meriympäristöön kohdistuvien haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi ja tarpeelliset määräykset vaikutusten seuraamiseksi. Lisäksi Suomen ympäristökeskuksen on julkaistava päätösasiakirjat tiedonvälitysjärjestelmässä.
L:lla 220/2025 lisätty 8 h § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 i § (6.5.2025/220)Luvan saaneen toiminnan seuranta ja lupapäätöksen muuttaminen
Suomen ympäristökeskuksen on seurattava kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselle alueelle luvan saaneen hankkeen ympäristövaikutuksia. Hankkeesta vastaavan on toimitettava Suomen ympäristökeskukselle seurantaa varten tarvittavat tiedot luvassa asetettujen ehtojen mukaisesti.
Jos toiminnan havaitaan aiheuttavan sellaisia haitallisia ympäristövaikutuksia, joiden luonnetta tai vakavuutta ei ole ympäristövaikutusten arvioinnissa ennakoitu, Suomen ympäristökeskus voi muuttaa antamaansa lupaa mainittujen vaikutusten ehkäisemiseksi, lieventämiseksi tai hallitsemiseksi.
Suomen ympäristökeskus voi kieltää sitä, joka rikkoo luvan ehtoja, jatkamasta tai toistamasta luvan vastaista menettelyä.
L:lla 220/2025 lisätty 8 i § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 j § (6.5.2025/220)Ympäristövaikutusten arviointiin osallistuminen
Suomen ympäristökeskus voi esittää huomioita tiedonvälitysjärjestelmässä julkaistusta päätöksestä, joka koskee BBNJ-sopimuksen mukaisen ympäristövaikutusten arvioinnin soveltamista toisen osapuolen lainkäyttövaltaan tai valvontaan kuuluvaan toimintaan, sekä tällaisen toiminnan ympäristövaikutusten arvioinnista.
L:lla 220/2025 lisätty 8 j § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
8 k § (6.5.2025/220)Strategiseen ympäristöarviointiin osallistuminen
Suomen ympäristökeskuksella on toimivalta hoitaa tehtäviä, jotka koskevat osallistumista BBNJ-sopimuksen toisen osapuolen kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolisella alueella BBNJ-sopimuksen mukaisesti toteuttamaan strategiseen ympäristöarviointiin.
L:lla 220/2025 lisätty 8 k § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
9 §Ruoppausmassan sijoittamista koskeva lupa
Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolelle ei suomalaisesta aluksesta, avomeriyksiköstä tai Suomessa lastatusta aluksesta saa sijoittaa ruoppausmassaa mereen ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa, ellei 4 momentista muuta johdu. Suomen kansalainen tai suomalainen yhteisö ei muutoinkaan saa Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella sijoittaa ruoppausmassaa mereen ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa, ellei 4 momentista muuta johdu. (6.5.2025/220)
L:lla 220/2025 muutettu 1 momentti tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolelle ei suomalaisesta aluksesta, avomeriyksiköstä tai Suomessa lastatusta aluksesta saa sijoittaa ruoppausmassaa mereen ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa, ellei 4 momentista muuta johdu. (26.11.2004/1060)
Edellä 1 momentissa tarkoitettu Suomen ympäristökeskuksen lupa annetaan määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi. Voimassa oleva lupa voidaan ottaa haittaa kärsivän hakemuksesta tai valvontaviranomaisen aloitteesta uudelleen käsiteltäväksi ja, jos olosuhteet ovat olennaisesti muuttuneet, peruuttaa lupa tai muuttaa sen ehtoja. Lupaa ei saa antaa 1 §:n vastaiseen toimintaan. (17.2.1995/221)
Ruoppausmassan sijoittamisesta ja sijoittamisen edellytyksistä annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella. Ympäristöministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ruoppausmassan sisältämiä haitallisia aineita koskevista arviointiperusteista ja ruoppausmassan sisältämien haitallisten aineiden raja-arvoista. (26.11.2004/1060)
Jos suomalainen alus on saanut toisen valtion viranomaiselta asianmukaisen luvan ruoppausmassan sijoittamiseen alueelle, jolla kyseinen valtio kansainvälisen oikeuden perusteella käyttää lainkäyttövaltaa, ei suomalaisen viranomaisen lupaa vaadita. Tällainen toimi ei kuitenkaan saa olla Suomea velvoittavan kansainvälisen sopimuksen vastainen.
5 momentti on kumottu L:lla 6.5.2025/220 , joka tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Jos 1 momentissa tarkoitettu ruoppausmassan sijoittaminen Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolelle tai sen vaikutukset ulottuvat myös Suomen talousvyöhykkeelle tai aluevesille, lupaviranomaisena on koko hankkeen osalta Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Lupamenettelystä ja muutoksenhausta on soveltuvin osin voimassa, mitä niistä säädetään vesilaissa (264/1961) . (22.12.2009/1585)
10 §Merelle tehtävät rakennelmat
Suomen kansalainen tai suomalainen yhteisö ei saa ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa tehdä rakennelmia aavalle merelle Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolelle. Suomalaisesta aluksesta ei muutoinkaan saa tehdä rakennelmia aavalle merelle Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolelle ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa. Lupaa ei saa antaa 1 §:n vastaiseen toimintaan. (6.5.2025/220)
L:lla 220/2025 muutettu 1 momentti tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Suomen kansalainen tai suomalainen yhteisö ei saa ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa tehdä rakennelmia aavalle merelle Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolelle. Lupaa ei saa antaa 1 §:n vastaiseen toimintaan. (26.11.2004/1060)
Edellä 1 momentissa tarkoitettu Suomen ympäristökeskuksen lupa annetaan määräajaksi tai toistaiseksi. Voimassa oleva lupa voidaan ottaa haittaa kärsivän hakemuksesta tai valvontaviranomaisen aloitteesta uudelleen käsiteltäväksi ja, jos olosuhteet ovat olennaisesti muuttuneet, peruuttaa lupa tai muuttaa sen ehtoja. Ennen lupa-asian ratkaisemista on asiassa kuultava liikenneministeriötä. (17.2.1995/221)
3 momentti on kumottu L:lla 6.5.2025/220 , joka tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Jos 1 momentissa tarkoitettu rakennelma ulottuu myös Suomen talousvyöhykkeelle tai aluevesille, lupaviranomaisena on koko hankkeen osalta Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Lupamenettelystä ja muutoksenhausta on soveltuvin osin voimassa, mitä niistä säädetään vesilaissa. (22.12.2009/1585)
4 momentti on kumottu L:lla 26.11.2004/1060 .
11 §Merenpohjan ja sen sisustan tutkimista ja hyväksikäyttöä koskeva lupa
Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella tapahtuvaa öljyn ja kaasun etsintäporausta, hyväksikäyttöä ja muuta niihin liittyvää toimintaa taikka muuta merenpohjan hyväksikäyttöä varten tulee Suomen kansalaisen, suomalaisen yhteisön sekä suomalaisen aluksen tai avomeriyksikön toiminnalle hankkia Suomen ympäristökeskuksen lupa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita, jos toisen valtion viranomainen on antanut toiminnalle asianmukaisen luvan alueella, jossa kyseinen valtio kansainvälisen oikeuden perusteella käyttää lainkäyttövaltaa. (6.5.2025/220)
L:lla 220/2025 muutettu 1 momentti tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella tapahtuvaa öljyn ja kaasun etsintäporausta, hyväksikäyttöä ja muuta niihin liittyvää toimintaa taikka muuta merenpohjan hyväksikäyttöä varten tulee suomalaisen aluksen tai avomeriyksikön toiminnalle 2 §:n 3 momentin estämättä hankkia Suomen ympäristökeskuksen lupa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita, jos toisen valtion viranomainen on antanut toiminnalle asianmukaisen luvan alueella, jossa kyseinen valtio kansainvälisen oikeuden perusteella käyttää lainkäyttövaltaa. (26.11.2004/1060)
Edellä 1 momentissa tarkoitettu Suomen ympäristökeskuksen lupa annetaan määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi. Voimassa oleva lupa voidaan ottaa haittaa kärsivän hakemuksesta tai valvontaviranomaisen aloitteesta uudelleen käsiteltäväksi ja, jos olosuhteet ovat olennaisesti muuttuneet, peruuttaa lupa tai muuttaa sen ehtoja. Lupaa ei saa myöntää tämän lain vastaiseen toimintaan. (17.2.1995/221)
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä niistä tiedoista, joita lupahakemuksessa on esitettävä. Ympäristöministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä kemikaaleista, joita käytetään merenpohjan tutkimuksessa ja hyväksikäytössä. (26.11.2004/1060)
4 momentti on kumottu L:lla 6.5.2025/220 , joka tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Jos 1 momentissa tarkoitettu toiminta Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella ulottuu myös Suomen talousvyöhykkeelle tai aluevesille, lupaviranomaisena on koko hankkeen osalta Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Lupamenettelystä ja muutoksenhausta on soveltuvin osin voimassa, mitä niistä säädetään ympäristönsuojelulaissa. (22.12.2009/1585)
11 a § (6.5.2025/220)Yleinen luvanvaraisuus
Sen lisäksi, mitä 9–11 §:ssä säädetään, Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella aavalla merellä ei suomalaiselta alukselta, avomeriyksiköltä tai ilma-alukselta saa ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa ryhtyä toimeen, josta voi aiheutua meren pilaantumisen vaaraa. Suomen kansalainen tai suomalainen yhteisö ei muutoinkaan saa Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolella aavalla merellä ryhtyä ilman Suomen ympäristökeskuksen lupaa toimeen, josta voi aiheutua meren pilaantumisen vaaraa.
Luvassa voidaan antaa tarpeellisia määräyksiä meren pilaantumisen vaaran ehkäisemiseksi.
L:lla 220/2025 muutettu 11 a § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
11 a § (25.3.2011/276)Merenhoitosuunnitelman huomioon ottaminen
Sen lisäksi mitä 9–11 §:ssä säädetään, Suomen ympäristökeskuksen on lupaharkinnassaan otettava soveltuvin osin huomioon, mitä vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain (1299/2004) mukaisessa merenhoitosuunnitelmassa esitetään toiminnan vaikutusalueen meren tilaan ja käyttöön liittyvistä seikoista.
11 b § (6.5.2025/220)Merenhoitosuunnitelman huomioon ottaminen
Sen lisäksi, mitä 9–11 ja 11 a §:ssä säädetään, Suomen ympäristökeskuksen on lupaharkinnassaan otettava soveltuvin osin huomioon, mitä vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain (1299/2004) mukaisessa merenhoitosuunnitelmassa esitetään toiminnan vaikutusalueen meren tilaan ja käyttöön liittyvistä seikoista.
L:lla 220/2025 lisätty 11 b § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
11 c § (6.5.2025/220)Ilmoitusvelvollisuus meren geenivarojen keräämisestä
Kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolisella alueella tapahtuvaan meren geenivarojen keräämiseen osallistuvan Suomen kansalaisen, suomalaisen yhteisön ja suomalaisen aluksen omistajan on tehtävä ilmoitus tiedonvälitysjärjestelmään viimeistään kuusi kuukautta ennen meren geenivarojen keräämistä. Ilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos meren geenivarojen keräämiseen osallistuva muu taho on jo tehnyt ilmoituksen.
Ilmoituksen tulee sisältää tiedot keräämisen toteuttamistavasta, tarkoituksesta, sijainnista, ajankohdasta, keräämiseen osallistuvista tahoista ja mahdollisuudesta osallistua siihen sekä tiedonhallintasuunnitelmasta. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä ilmoituksen sisällöstä.
Jos ilmoitukseen sisältyviin tietoihin tulee olennaisia muutoksia, ilmoitettuja tietoja on päivitettävä tiedonvälitysjärjestelmään kohtuullisen ajan kuluessa ja mahdollisuuksien mukaan viimeistään geenivarojen keräämisen alkaessa.
L:lla 220/2025 lisätty 11 c § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
11 d § (6.5.2025/220)Ilmoitusvelvollisuus kerättyjen meren geenivarojen säilyttämisestä ja niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon tallentamisesta
Kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolisella alueella tapahtuvaan meren geenivarojen keräämiseen osallistuneen Suomen kansalaisen ja suomalaisen yhteisön on tehtävä geenivarojen säilyttämistä ja niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon tallentamista koskeva ilmoitus tiedonvälitysjärjestelmään heti, kun kyseinen tieto on saatavilla ja viimeistään vuoden kuluttua meren geenivarojen keräämisestä. Ilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos meren geenivarojen keräämiseen osallistunut muu taho on jo toimittanut kyseisen tiedon tiedonvälitysjärjestelmään.
Ilmoituksen tulee sisältää tiedot säilyttämis- tai tallentamispaikasta ja selvitys maantieteellisestä alueesta, jolta meren geenivarat on kerätty. Ilmoitukseen tulee sisältyä myös selvitys niistä tuloksista, joita meren geenivaroihin ja niitä koskevaan digitaaliseen sekvenssitietoon kohdistuneesta toiminnasta on saatavilla, sekä tiedonhallintasuunnitelmaa koskevat päivitykset. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä ilmoituksen sisällöstä.
L:lla 220/2025 lisätty 11 d § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
11 e § (6.5.2025/220)Ilmoitusvelvollisuus meren geenivarojen ja niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon käytöstä
Kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselta alueelta kerättyjä meren geenivaroja ja mahdollisuuksien mukaan tällaisia geenivaroja koskevaa digitaalista sekvenssitietoa käyttävän Suomen kansalaisen ja suomalaisen yhteisön on tehtävä ilmoitus tiedonvälitysjärjestelmään heti, kun käyttöön liittyvät tiedot ovat saatavilla. Ilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos käyttöön osallistuva muu taho on jo toimittanut kyseisen tiedon tiedonvälitysjärjestelmään.
Ilmoituksen tulee sisältää tieto siitä, mistä käytön tulokset ovat löydettävissä, mitä 11 d §:ssä tarkoitettuja tietoja käytön kohteena olleista meren geenivaroista on ilmoitettu tiedonvälitysjärjestelmään ja missä alkuperäistä näytettä säilytetään. Ilmoitukseen tulee sisältyä myös käytön kohteen saatavuutta koskevat menettelytavat ja tiedonhallintasuunnitelmat sekä tiedot markkinoille saatetun tuotteen myynnistä ja mahdollisesta jatkokehittämisestä. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä ilmoituksen sisällöstä.
L:lla 220/2025 lisätty 11 e § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
11 f § (6.5.2025/220)Velvollisuus tallentaa meren geenivarat ja niitä koskeva digitaalinen sekvenssitieto julkisesti saatavilla oleviin arkistoihin tai tietokantoihin
Suomen kansalaisen ja suomalaisen yhteisön, jonka käytössä on kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselta alueelta kerättyjä meren geenivaroja tai niitä koskevaa digitaalista sekvenssitietoa, on huolehdittava geenivarojen ja niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon tallentamisesta julkisesti saatavilla oleviin arkistoihin tai tietokantoihin. Myös geenivaroihin ja niitä koskevaan digitaaliseen sekvenssitietoon liittyvä BBNJ-standardoitu sarjatunniste on tallennettava. Tallentamisesta on huolehdittava heti, kun geenivarat tai niitä koskeva digitaalinen sekvenssitieto on käytettävissä, ja viimeistään kolmen vuoden kuluttua meren geenivarojen tai niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon käytön aloittamisesta.
L:lla 220/2025 lisätty 11 f § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
11 g § (6.5.2025/220)Velvollisuus merkitä meren geenivarojen ja niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon alkuperä ja raportoida niihin pääsystä
Suomalaisen arkiston, kokoelman ja tietokannan ylläpitäjän on merkittävä tieto kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselta alueelta peräisin olevien meren geenivarojen ja niitä koskevan digitaalisen sekvenssitiedon alkuperästä kansainvälisen käytännön mukaisesti.
Suomalaisen arkiston tai kokoelman ylläpitäjän on huolehdittava siitä, että joka toinen vuosi laaditaan yhteenvetokertomus pääsystä kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselta alueelta peräisin olevaan meren geenivaraan, jos pääsyä koskevat tiedot ovat käytettävissä.
Suomalaisen tietokannan ylläpitäjän on huolehdittava siitä, että joka toinen vuosi laaditaan yhteenvetokertomus pääsystä kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselta alueelta peräisin olevia meren geenivaroja koskevaan digitaaliseen sekvenssitietoon.
Edellä 2 ja 3 momentissa tarkoitettu yhteenvetokertomus on toimitettava Suomen ympäristökeskukselle, jonka on huolehdittava yhteenvetokertomuksen toimittamisesta saatavuutta ja hyötyjen jakoa käsittelevälle komitealle.
L:lla 220/2025 lisätty 11 g § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
11 h § (6.5.2025/220)Kansainvälisen oikeuden nojalla säännelty kalastus
Mitä 11 c–11 g §:ssä säädetään, ei koske kansainvälisen oikeuden nojalla säänneltyä kalastusta ja siihen liittyvää toimintaa eikä kalastuksella tai siihen liittyvällä toiminnalla kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselta alueelta pyydystettyjä kaloja tai muita meren elollisia luonnonvaroja, paitsi jos näiden geneettinen tai biokemiallinen koostumus on tutkimisen tai kehittämisen kohteena.
L:lla 220/2025 lisätty 11 h § tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
12 §Valvonta
Tämän lain noudattamisen yleinen valvonta kuuluu ympäristöministeriölle.
Lisäksi tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista valvovat Suomen ympäristökeskus ja valtion muut viranomaiset kukin omalla toimialallaan. (6.5.2025/220)
L:lla 220/2025 muutettu 2 momentti tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Lisäksi tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista valvovat valtion eri viranomaiset kukin omalla toimialallaan. (26.11.2004/1060)
13 §Tietorekisterit ja tietojen antaminen
Ympäristöministeriön tai sen määräämän viranomaisen on annettava tämän lain nojalla annetuista luvista ja niitä koskevista selvityksistä tietoja asianomaiselle kansainväliselle järjestölle sen vahvistamia menettelytapoja ja määräaikoja noudattaen.
Ympäristöministeriön tai sen määräämän viranomaisen on pidettävä kirjaa luvan nojalla mereen Suomen talousvyöhykkeen ulkopuolelle sijoitettujen ruoppausmassojen sekä 7 §:n 3 momentissa tarkoitettujen mereen laskettujen jätteiden ja muiden aineiden laadusta ja määrästä, sijoittamis- ja laskemispaikasta sekä sijoittamisajankohdasta ja -tavasta. (26.11.2004/1060)
Edellä 7 §:n 3 momentissa tarkoitetussa tilanteessa tapahtuneesta mereen laskemisesta tulee ilmoittaa välittömästi asianomaiselle kansainväliselle järjestölle sekä muutoin menetellä, kuten merenkulun ympäristönsuojelulaissa tai öljyvahinkojen torjuntalaissa säädetään pilaantumistapahtumasta tehtävästä ilmoituksesta. (29.12.2009/1675)
Suomen ympäristökeskuksen on raportoitava kansallisen lainkäyttövallan ulkopuoliselle alueelle tämän lain nojalla luvan saaneen toiminnan ympäristövaikutuksista BBNJ-sopimuksen nojalla vahvistettujen menettelytapojen mukaisesti. (6.5.2025/220)
L:lla 220/2025 lisätty 4 momentti tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitetuista menettelyistä. (26.11.2004/1060)
14 § (26.11.2004/1060)Pakkokeinot
Jos joku lyö laimin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten noudattamisen taikka ryhtyy niiden vastaiseen toimeen, ympäristöministeriö voi sakon uhalla velvoittaa asianomaisen määräajassa poistamaan oikeudenvastaisen tilan tai laiminlyönnin taikka asettaa uhan, että tarpeelliset toimenpiteet teetetään asianomaisen kustannuksella. Ministeriö voi määrätä, että sen päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta. Asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
15 § (21.4.1995/698)Rangaistussäännökset
Rangaistus vastoin tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tehdystä ympäristön turmelemisesta säädetään rikoslain 48 luvun 1–4 §:ssä.
Tämän lain rikkomista koskeva asia pannaan vireille Helsingin käräjäoikeudessa.
16 §Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1995.
Tällä lailla kumotaan meren pilaantumisen ehkäisemisestä 16 päivänä maaliskuuta 1979 annettu laki (298/79) .
Tämän lain voimaan tullessa vireillä olevat asiat käsitellään meren pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain mukaisesti.
YmVM 16/94
Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen
17.2.1995/221:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1995.
HE 360/94 , YmVM 22/94
21.4.1995/698:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 1995.
HE 94/93 , LaVM 22/94, SuVM 10/94
4.2.2000/92:
Tämän lain voimaantulosta säädetään erikseen lailla.
HE 84/1999 , YmVM 4/1999, LaVL 15/1999, PeVL 11/1999, MmVL 18/1999, EV 100/1999
26.11.2004/1060:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä helmikuuta 2005.
HE 53/2004 , UaVM 11/2004, EV 126/2004
22.12.2009/1585:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2010.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
HE 161/2009 , HaVM 18/2009, EV 205/2009
29.12.2009/1675:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2010.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
HE 248/2009 , LiVM 33/2009, EV 249/2009
25.3.2011/276:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2011.
HE 323/2010 , YmVM 19/2010, EV 297/2010
29.6.2012/418:
Tämä laki tulee voimaan 15 päivänä heinäkuuta 2012.
HE 36/2012 , YmVM 2/2012, EV 49/2012, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/31/EY, EUVL L 140, 23.4.2009, s. 114
27.6.2014/552:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2014.
HE 214/2013 , YmVM 3/2014, EV 67/2014
6.5.2025/220:
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
HE 9/2025 , YmVM 6/2025, EV 35/2025