Lag om ändring av lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik ( 1048/2016 ) 6 a § 1 mom., 10 § 1 och 2 mom., 11 §, 16 § 6 mom., 17 § 1 mom., 18 § 5 mom., 19 § 2 och 3 mom., 20 § 1–3 mom., 21 §, 22 § 4 och 5 mom., 25 § 1 mom., 26 § 3 mom., 27 § 6 och 8 mom., 29 § 2 och 5 mom., 30 § 2 mom., 32 § 1 mom. och 39 § 1 mom., av dem 6 a § 1 mom., 21 § och 29 § 2 och 5 mom. sådana de lyder i lag 872/2018, 17 § 1 mom., 18 § 5 mom., 19 § 2 och 3 mom. och 32 § 1 mom. sådana de lyder i lag 3/2023 samt 20 § 1–3 mom. och 27 § 6 och 8 mom. sådana de lyder i lag 353/2021, som följer:
6 a §Specialbestämmelser om kommersiella laxfångster i älvområden
Första försäljning av lax som fiskats kommersiellt i älvområden och som härstammar från Östersjön är tillåten endast för sådana kommersiella fiskare som till livskraftscentralen har anmält att de under ifrågavarande år kommer att bedriva kommersiellt laxfiske i ett älvområde. Lax som fiskats i kommersiellt syfte i ett älvområde ska märkas med en identifieringsbeteckning som fås från livskraftscentralen på så sätt att namnet på och identifieringsbeteckningen för den kommersiella fiskare som fångat laxen kan identifieras.
10 §Fisketillstånd
Livskraftscentralen beviljar de fisketillstånd som avses i artikel 7 i rådets kontrollförordning och i artikel 4 i kommissionens kontrollförordning för minst ett och högst tio kalenderår åt gången. Livskraftscentralen för register över de fiskefartyg som har fått tillstånd och över innehavarna av fiskelicens på fiskefartygen.
Om fisketillstånd söks för fler fiskefartyg än vad som är möjligt att bevilja enligt bestämmelserna om Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik, ges sådana innehavare av fiskelicens företräde vilkas fiskefartyg under licenshavarens besittningstid till livskraftscentralen har rapporterat fångster av fiskbestånd som avses i tillståndet under ett flertal kalenderår under de senaste fem åren som föregick det år då tillstånden förklarats lediga att sökas. Högst tio procent av tillstånden eller av den tillståndsmängd som tilldelats Finland genom en rättsakt av Europeiska unionen och som finns kvar efter den fördelning som avses ovan kan reserveras för sådana innehavare av fiskelicens vilkas fartyg inte har haft rapporterade fångster av fiskarten i fråga under ovan avsedda femårsperiod. Vid beviljandet av tillstånd som reserveras för dylika innehavare av fiskelicens ges sådana innehavare av fiskelicens företräde vars huvudmaskin på fiskefartyget har den lägsta maskineffekten i kilowatt.
11 §Överföring av fisketillstånd
Om innehavaren av ett fisketillstånd överlåter det fartyg som nämns i tillståndet, och om inget annat skriftligen har överenskommits om fisketillståndet mellan parterna i överlåtelsen, överför livskraftscentralen fisketillståndet för den återstående tiden på fartygets nya fiskelicensinnehavare, om fartygets nationalitet inte ändras med anledning av överlåtelsen. Innehavaren av fisketillståndet kan komma överens med förvärvaren att fisketillståndet inte åtföljer det fartyg som överlåts. I detta fall överför livskraftscentralen tillståndet på ett annat av överlåtarens fiskefartyg, om detta är möjligt enligt Europeiska unionens rättsakter och om det inte är förbjudet någon annanstans i lag.
16 §Överföring av överlåtbara nyttjanderätter
Överföringen av en överlåtbar nyttjanderätt träder i kraft då livskraftscentralen har antecknat överföringen i det register som avses i 30 §. Den som överför rätten och den till vilken rätten överförs ska göra en gemensam ansökan om att få överföringen antecknad.
17 §Icke-överlåtbara nyttjanderätter för kommersiella fiskare som börjar bedriva kommersiellt fiske
Till en fiskare som har registrerats i grupp I enligt 88 § i lagen om fiske, och som börjar bedriva kommersiellt fiske och äger ett fiskefartyg som är registrerat för kommersiellt fiske i havsområdet får livskraftscentralen på skriftlig ansökan fördela en sådan icke-överlåtbar nyttjanderätt för strömmingsfiske eller laxfiske med ryssja som gäller högst fem kalenderår och som beviljas per kommersiella fiskare och vars storlek motsvarar högst två promille av den del av Finlands fiskekvot av strömming eller lax som finns kvar efter fördelningen av de kvotmängder till landskapet Åland som avses i 12 § och de särskilda fiskekvoter som avses i 18 § i denna lag. Av fiskekvoterna av strömming fördelas icke-överlåtbara nyttjanderätter så att de gäller högst till utgången av 2026.
18 §Särskilda fiskekvoter
Av de särskilda fiskekvoterna för strömmingsfiske med ryssja ska de outnyttjade kvotdelar som finns kvar efter den 1 september årligen fördelas i enlighet med 20 § 3 mom. till innehavare av överlåtbara nyttjanderätter för trålfiske av strömming. Livskraftscentralen fördelar kvotmängderna till innehavarna av överlåtbara nyttjanderätter utan skyldighet att betala bruksavgift enligt 26 §.
19 §Förfarande för fördelning av aktörsspecifika fiskekvoter
Enligt en icke-överlåtbar nyttjanderätt ska den aktörsspecifika fiskekvot av Finlands fiskekvot som finns kvar efter de tillägg och avdrag som avses i 1 mom. fördelas av livskraftscentralen enligt den andel i promille som den icke-överlåtbara nyttjanderätten anger.
Enligt en överlåtbar nyttjanderätt ska den aktörsspecifika fiskekvot av Finlands fiskekvot som finns kvar efter de tillägg och avdrag som avses i 1 mom. och den fördelning som utförts enligt 2 mom. fördelas av livskraftscentralen enligt den andel i promille som den överlåtbara nyttjanderätten anger.
20 §Fördelning av aktörsspecifika fiskekvoter
Livskraftscentralen fördelar Finlands fiskekvoter av strömming, vassbuk och lax till aktörsspecifika fiskekvoter för kalenderåret enligt de ansökningar som inkommit före utgången av tidsfristen från innehavarna av överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter och i enlighet med de förfaranden som föreskrivs i 19 §. Livskraftscentralen beaktar i sitt beslut i 23 § avsedda eventuella avståenden från aktörsspecifika fiskekvoter, sådana förluster av aktörsspecifika fiskekvoter som följer av i 27 § 5 mom. avsedda obetalda bruksavgifter och i 27 § 6 mom. avsedd underlåtelse att iaktta skyldigheten att lämna uppgifter om ägarunderlaget samt i 29 § 4 mom. avsedda avdrag som ska göras till följd av överskridningar av aktörsspecifika fiskekvoter.
Livskraftscentralen får med stöd av ett beslut av jord- och skogsbruksministeriet fastställa temporära aktörsspecifika fiskekvoter för det följande året så att de temporära kvoterna uppgår till högst 90 procent av de aktörsspecifika fiskekvoter som utifrån överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter fördelas från en viss fiskekvot som tilldelats Finland, om
behandling av ändringssökande eller annan domstolsbehandling som påverkar fördelningen av Finlands fiskekvot pågår, eller
kvotförordningen om Östersjön inte har publicerats och Finlands fiskekvoter för strömming, vassbuk och lax för det följande året inte har fastställts, varvid de temporära aktörsspecifika fiskekvoterna dessutom får uppgå till högst den nedre gräns som anges i en vetenskaplig rekommendation av Internationella havsforskningsrådet.
När jord- och skogsbruksministeriet har utrett användningen av de aktörsspecifika fiskekvoterna under det föregående året, kan ministeriet i enlighet med det förfarande som föreskrivs i 28 § fördela i 27 § 2 och 3 mom. avsedda eventuella överlåtbara nyttjanderätter som återgått till staten samt vid behov ändra beslut om de överlåtbara nyttjanderätterna. Utifrån uppgifterna om användningen av de aktörsspecifika fiskekvoterna under det föregående året eller när de grunder som avses i 2 mom. i denna paragraf inte längre föreligger, ändrar livskraftscentralen vid behov beslut om aktörsspecifika fiskekvoter eller temporära aktörsspecifika fiskekvoter.
21 §Inverkan på aktörsspecifika fiskekvoter vid ändringar av Finlands fiskekvoter
Om Finlands fiskekvot blir mindre eller större mitt i kalenderåret genom ett beslut av Europeiska unionens råd, ska livskraftscentralen vid behov ändra sina beslut om aktörsspecifika fiskekvoter som avses i 20 § så att tillägg och avdrag i fråga om Finlands fiskekvoter fördelas till innehavare av överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter i proportion till de överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätterna.
22 §Överföring av aktörsspecifika fiskekvoter
Om innehavaren av en aktörsspecifik fiskekvot överför en aktörsspecifik fiskekvot eller en del av den till en kommersiell fiskare som inte har registrerats i registret enligt 30 §, ska den som överför kvoten och den till vilken kvoten överförs göra en gemensam ansökan hos livskraftscentralen om att få överföringen antecknad. Livskraftscentralen kontrollerar att den till vilken kvoten överförs är registrerad som kommersiell fiskare och äger ett fiskefartyg som är registrerat för kommersiellt fiske i havsområdet.
Överföringen av en aktörsspecifik fiskekvot träder i kraft den dag för vilken livskraftscentralen har fastställt överföringen i det register som avses i 30 §.
25 §Specialbestämmelser om laxfångster
Första försäljning av lax som fiskats i havsområdet är tillåten endast för en innehavare av en aktörsspecifik fiskekvot. Övriga kommersiella fiskare ska frisläppa laxarna vid fiske med ryssja. Innehavaren av en aktörsspecifik fiskekvot för lax ska märka de laxar som ska säljas med den identifieringsbeteckning som fås från livskraftscentralen på så sätt att innehavaren av den aktörsspecifika fiskekvot från vilken laxen härstammar kan identifieras.
26 §Bruksavgift för aktörsspecifika fiskekvoter
I det beslut om fördelning som avses i 20 § 1 mom. och som gäller de aktörsspecifika fiskekvoterna fastställer livskraftscentralen en bruksavgift för den aktörsspecifika fiskekvot som innehavaren av överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter får.
27 §Skyldigheter för innehavare av överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter samt påföljder vid underlåtelse att iaktta skyldigheterna
Innehavare av överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter är skyldiga att för utvärderingen av den i 14 § föreskrivna begränsningen av andelen nyttjanderätter årligen som en del av ansökan om aktörsspecifika fiskekvoter lämna alla vid tidpunkten för ansökan aktuella uppgifter om sitt ägarunderlag i egenskap av kommersiell fiskare som innehar nyttjanderätter och om de förändringar i ägarunderlaget som skett efter den föregående ansökan. I uppgifterna om ägarunderlaget ska varje ägarenhet och enhetens ägarandel samt varje enhets egendom och andelar i andra nationella och utländska samfund specificeras. Om innehavaren av överlåtbara eller icke-överlåtbara nyttjanderätter inte lämnar de begärda uppgifterna om ägarunderlaget i samband med ansökan om aktörsspecifika fiskekvoter eller före utgången av den tidsfrist som livskraftscentralen därefter fastställer i en begäran om ytterligare uppgifter, förlorar innehavaren sin rätt till den aktörsspecifika fiskekvoten för det år som ansökan gäller.
Jord- och skogsbruksministeriet beslutar om avdrag från överlåtbara nyttjanderätter i fråga om de nyttjanderätter som avses i 2, 3 och 7 mom. Om det från en innehavares överlåtbara nyttjanderätt redan har gjorts avdrag enligt 2 och 3 mom., granskas den ifrågavarande innehavarens användning av aktörsspecifika fiskekvoter utifrån den nya treårsperiod som inleds efter den period på tre år som ingår i beslutet om avdrag av överlåtbar nyttjanderätt. Livskraftscentralen beslutar om förlust av icke-överlåtbara nyttjanderätter i fråga om de nyttjanderätter som avses i 4 mom.
29 §Skyldigheter för innehavare av aktörsspecifika fiskekvoter samt påföljder vid underlåtelse att iaktta skyldigheterna
Det är förbjudet att fiska Finlands fiskekvoter av strömming, vassbuk och lax utan en aktörsspecifik fiskekvot, med undantag av det fiske som bedrivs på basis av de särskilda fiskekvoter som avses i 18 §. Innehavaren av en aktörsspecifik fiskekvot får inte fiska ovannämnda Finlands fiskekvoter, om innehavarens aktörsspecifika fiskekvot som gäller en av de ovannämnda fiskekvoterna i Finland har fyllts eller om den har överskridits med den ytterligare mängd som tillåts i det i 4 § 4 mom. avsedda beslutet av jord- och skogsbruksministeriet. Fisket ska avbrytas omedelbart, om det är uppenbart att den aktörsspecifika fiskekvoten har fyllts eller överskridits med den ytterligare mängd som tillåts i det i 4 § 4 mom. avsedda beslutet av jord- och skogsbruksministeriet. En innehavare av en aktörsspecifik fiskekvot får då den aktörsspecifika fiskekvoten har fyllts eller då den överskridits med den ytterligare mängd som tillåts i det i 4 § 4 mom. avsedda beslutet av jord- och skogsbruksministeriet fiska med stöd av de särskilda fiskekvoter som avses i 18 § och de bestämmelser som gäller dem. Livskraftscentralen kan bevilja tillstånd för trålfiske eller fiske med ryssja i forsknings- och utbildningssyfte utan aktörsspecifik fiskekvot på så sätt att fångsten registreras i en särskild fiskekvot eller att man med stöd av Europeiska unionens rättsakter låter bli att registrera den i Finlands fiskekvot.
Om en innehavare av en aktörsspecifik fiskekvot överskrider sin aktörsspecifika fiskekvot, eller överskrider sin aktörsspecifika fiskekvot med mer än den ytterligare mängd som tillåts i det i 4 § 4 mom. avsedda beslutet av jord- och skogsbruksministeriet, har innehavaren efter landningen av fångsten 72 timmar på sig att skaffa sig en större aktörsspecifik fiskekvot samt att meddela livskraftscentralen om detta för att undgå de påföljder som avses i 3 och 4 mom.
30 §Register över överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter och aktörsspecifika fiskekvoter inom kommersiellt fiske
Ansvariga för fiskekvotsregistret är jord- och skogsbruksministeriet och livskraftscentralen. Huvudansvarig registerförare är livskraftscentralen. Bägge registeransvariga svarar för de uppgifter som de för in i registret och för uppgifternas riktighet. Registeruppgifterna får lämnas ut till Naturresursinstitutet för forskning och statistikföring.
32 §Innehavarens rätt att använda uppgifterna i fiskekvotsregistret
Innehavarna av överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter och aktörsspecifika fiskekvoter har i den elektroniska tjänst som hör till registret rätt att ta del av sina egna uppgifter och att helt eller delvis överföra sin aktörsspecifika fiskekvot till en annan innehavare av en aktörsspecifik fiskekvot som förts in i registret. Innehavarna av överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter och aktörsspecifika fiskekvoter kan ge livskraftscentralen sitt samtycke till att andra innehavare som är införda i registret i den elektroniska tjänsten kan ta del av innehavarens identifieringsbeteckningar samt mängden överlåtbara och icke-överlåtbara nyttjanderätter och aktörsspecifika fiskekvoter i fråga om innehavaren samt innehavarens vid respektive tidpunkt outnyttjade mängder.
39 §Behörig registeransvarig
Livskraftscentralen är behörig registeransvarig när det gäller insjöfartyg. Livskraftscentralen beslutar om registrering och avregistrering av insjöfartyg, gör registeranteckningar om dem samt svarar för att anteckningarna är riktiga.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2026.
FvUB 15/2025
RSv 74/2025
Helsingfors den 27 juni 2025
Republikens PresidentAlexander StubbKommun- och regionministerAnna-Kaisa Ikonen