Kommunikationsministeriets förordning om transport av farliga ämnen på järnväg
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Date of publication
- Updated statute
- 370/2011
- Corrections
Författningen har rättats. Se författningssamlingen i PDF och en lista över rättelserna.
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med kommunikationsministeriets beslut föreskrivs med stöd av lagen av den 2 augusti 1994 om transport av farliga ämnen (719/1994):
1 §Tillämpningsområde
Denna förordning tillämpas på transport av farliga ämnen på järnväg.
2 §Definitioner
Om inget annat bestäms nedan, avses i denna förordning och bilagan till den med
förpackning förpackningar, IBC-behållare och storförpackningar som har godkänts för transport av farliga ämnen,
tank cisternvagnar, avmonterbara tankar, batterifordon, MEG-containrar, UN-tankar och tankcontainrar.
3 §Bilaga till förordningen
Bestämmelser om de ämnen och föremål vilkas transport är tillåten endast på särskilda villkor på grund av deras farlighet, eller vilkas transport är förbjuden, finns i en bilaga.
Bilagan innehåller allmänna bestämmelser, bestämmelser om farliga ämnen och föremål samt bestämmelser om transportmedel och transport.
4 §Förvaring av handlingar som hänför sig till påvisande av förpackningars och tankars överensstämmelse med kraven
Besiktningsorganet ska i minst tio år förvara i bilagan till denna förordning avsedda handlingar jämte bilagor som hänför sig till påvisande av att förpackningar och tankar stämmer överens med kraven, om inget annat föreskrivs i bestämmelserna i bilagan.
5 §Undantag
Denna förordning tillämpas inte i sin helhet eller delvis på sådana transporter av farliga ämnen som i bilagan till denna förordning har en befrielse från tillämpningen av bestämmelserna när det är fråga om ämnets kvalitet, mängd eller förpackningssätt.
6 §Undantag i fråga om räddningsuppgifter
Då det är fråga om brådskande räddningsuppgifter får undantag göras från bestämmelserna i denna förordning, om iakttagandet av bestämmelserna skulle försvåra räddningsverksamheten.
7 §Undantag i enskilda fall
Säkerhets- och kemikalieverket kan i fråga om andra förpackningar och tankar än sådana som används för transport av radioaktiva ämnen på ansökan i enskilda fall, på de villkor som det anser nödvändiga, bevilja undantag från bestämmelserna i bilagan till denna förordning. Likaså kan verket på de villkor som det anser nödvändiga bevilja undantag från bestämmelserna gällande materialet på containrar som används för transport av explosiva varor.
Strålsäkerhetscentralen kan i fråga om transport av radioaktiva ämnen på ansökan i enskilda fall, på de villkor som den anser nödvändiga, bevilja undantag från bestämmelserna i bilagan till denna förordning.
Livsmedelssäkerhetsverket kan i fråga om transport av smittförande ämnen i enskilda fall, på de villkor som det anser nödvändiga, bevilja undantag från bestämmelserna i bilagorna till denna förordning.
Kommunikationsministeriet kan i andra fall än de som avses i 1—3 mom. på ansökan i enskilda fall bevilja tillstånd att avvika från bestämmelserna i denna förordning.
Undantag som avses i 1—4 mom. kan beviljas endast om det finns särskilt tvingande skäl till avvikelse eller om iakttagandet av bestämmelserna medför oskäligt stora kostnader eller avsevärd olägenhet. Medgivande av undantag förutsätter även att den säkerhet som krävs kan uppnås på något annat sätt.
8 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 maj 2011.
Genom denna förordning upphävs kommunikationsministeriets förordning av den 13 mars 2009 om transport av farliga ämnen på järnväg (172/2009).
9 §Övergångsbestämmelser
De bestämmelser som gäller när denna förordning träder i kraft får tillämpas till den 30 juni 2011.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.
Kommissionens direktiv 2010/61/EU (32010L0061); EUT nr L 233, 3.9.2010, s. 27
Helsingfors den 6 april 2011
TrafikministerAnu VehviläinenÖveringenjörAnu Häkkinen