Statsrådets förordning om strukturfonderna
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Updated statute
- 311/2007
- Original publication
- Booklet 51/2007 (Published 30.3.2007)
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från inrikesministeriet, föreskrivs med stöd av strukturfondslagen av den 29 december 2006 (1401/2006):
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Tillämpningsområde
Utöver vad som i strukturfondslagen (1401/2006) föreskrivs om de planer och operativa program som medfinansieras genom Europeiska gemenskapens strukturfonder, om utarbetandet och genomförandet av dessa planer och program samt om förvaltning, tillsyn och inspektion när det gäller finansieringen från strukturfonderna och motsvarande nationella medfinansiering ur offentliga medel tillämpas på det operativa program som utarbetats med tanke på målet regional konkurrenskraft och sysselsättning vad som bestäms i denna förordning.
På det operativa program som utarbetats med tanke på målet europeiskt territoriellt samarbete tillämpas vad som bestäms i 8, 9, 12, 17 och 20 §.
2 §Definitioner
I denna förordning avses med:
prioriterat område en sådan åtgärdshelhet som hänför sig till de operativa program som avses i strukturfondslagen och för vilken fastställs mål och finansiering,
avsättning den del av programreserven som används till utgifter för plötsliga problem vid strukturomvandlingar och kan användas för att genomföra ett operativt program,
storregioner de områden på NUTS-nivå 2 i Finland som avses i bilaga I till Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1059/2003 om inrättande av en gemensam nomenklatur för statistiska territoriella enheter (NUTS), och
tillämpningsförordningen kommissionens förordning (EG) nr 1828/2006 om tillämpningsföreskrifter för rådets förordning (EG) nr 1083/2006 om allmänna bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden och Sammanhållningsfonden och för Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1080/2006 om Europeiska regionala utvecklingsfonden.
2 kap.Innehållet i samt tidsfristerna för utarbetande av landskapets samarbetsdokument
3 §Innehållet i landskapets samarbetsdokument
Landskapets samarbetsdokument för förhandlingarna om fördelningen av medel för följande budgetår och om förslaget till budget för det därpå följande budgetåret skall i fråga om det operativa program som medfinansieras genom Europeiska regionala utvecklingsfonden och den regionala delen av det operativa program som medfinansieras genom Europeiska socialfonden omfatta åtminstone:
en uppskattning av behoven av strukturfondsmedel och motsvarande statliga medfinansiering för programmet samt av kommunfinansieringen och andelarna av annan offentlig finansiering enligt prioriterat område och förvaltningsområde,
en uppskattning av fördelningen av strukturfondsmedel och motsvarande statliga finansiering för det operativa programmet enligt förvaltningsområde,
uppskattningar av de viktigaste målsättningarna inom respektive förvaltningsområde beträffande de medel som avses i 2 punkten ,
en uppskattning av behovet av en programreserv i landskapet,
prioriteringar för strukturfondsprogrammet,
regional tillämpning av urvalskriterierna för projekten, om samarbetsgruppen har beslutat om det.
I fråga om den regionala delen av det operativa program som medfinansieras genom Europeiska socialfonden iakttas vad som bestäms i 21 § 1 mom. 2 punkten i strukturfondslagen. Om landskapets samarbetsgrupp anser att det föreligger i nämnda punkt avsedda skäl att avvika från den finansieringsram som fastställts för förvaltningsområdet, skall avvikelserna och motiveringarna till dem läggas fram i samarbetsdokumentet.
4 §Arbetskrafts- och näringscentralens uppgifter
Den arbetskrafts- och näringscentral som i respektive storregion har utsetts av arbetsministeriet har som uppgift att för utarbetandet av landskapets samarbetsdokument bereda uppskattningar av beloppet och allokeringen av de medel som avses i 3 § 1 mom. 2 och 4 punkten enligt förvaltningsområde i varje landskap. Landskapets samarbetsgrupper förhandlar då de utarbetar samarbetsdokumentet med arbetskrafts- och näringscentralen om beloppet av de medel från Europeiska socialfonden och motsvarande statliga medfinansiering som anvisas landskapet och om allokeringen av dessa medel enligt förvaltningsområde.
5 §Tidtabell för utarbetande av landskapets samarbetsdokument
Landskapets samarbetsdokument som avses i 21 § i strukturfondslagen antas samtidigt med behandlingen av landskapsprogrammets genomförandeplan årligen före slutet av oktober efter det att budgetpropositionen överlämnats.
6 §Justering av landskapets samarbetsdokument
Landskapets samarbetsgrupp justerar i enlighet med 21 § 1 mom. 3 punkten i strukturfondslagen de punkter i samarbetsdokumentet som nämns i 3 § och kompletterar dokumentet med uppgifter om förfaranden genom vilka en rapport om användningen av strukturfondsmedlen och den motsvarande nationella medfinansieringen och om genomförandet av programmet lämnas in till samarbetsgruppen.
7 §Tidsfrist för justering av landskapets samarbetsdokument
När statsbudgeten eller statens tilläggsbudget har blivit godkänd justerar landskapets samarbetsgrupp vid behov landskapets samarbetsdokument omedelbart efter det att strukturfondsmedlen och den motsvarande statliga medfinansieringen har delats ut till de förmedlande organen och finansieringen per landskap är känd.
Samarbetsgruppen justerar också samarbetsdokumentet i samband med fördelningen av programreserven omedelbart efter det att programreserven har delats ut till de förmedlande organen och fördelningen per landskap är känd.
3 kap.Ekonomisk förvaltning
8 §Utdelning av medel
Den förvaltningsmyndighet som avses i 7 § i strukturfondslagen anvisar i enlighet med vad om detta annanstans och i denna paragraf föreskrivs strukturfondsmedel och motsvarande statlig medfinansiering, med undantag för den i 9 § avsedda programreserven, till de förmedlande organ som är myndigheter utan dröjsmål från ingången av budgetåret i fråga. Om statsbudgeten godkänns av riksdagen när budgetåret redan inletts fördelas medlen utan dröjsmål efter det att statsbudgeten godkänts. Förvaltningsmyndigheten gör en framställning om fördelningen till statsrådet tillsammans med de andra ministerier som genomför operativa program.
Landskapens samarbetsdokument beaktas vid fördelningen av strukturfondsmedel och motsvarande statliga medfinansiering inom de operativa program som medfinansieras genom Europeiska regionala utvecklingsfonden. På basis av dem utarbetar de behöriga ministerierna ett förslag till fördelning av medlen. Förvaltningsmyndigheten beslutar om fördelningen av medel eller gör, om beslutet förutsätter behandling i statsrådets allmänna sammanträde, en framställning till statsrådet om fördelningen av medel. Före beslutet skall man vid behov förhandla med de behöriga ministerierna och höra landskapets samarbetsgrupper.
I fråga om det operativa program som medfinansieras genom Europeiska socialfonden gör de behöriga ministerierna på de förmedlande organens förslag grundade framställningar om fördelningen av anslagen till förvaltningsmyndigheten. Landskapens samarbetsdokument beaktas vid fördelningen av strukturfondsmedel och motsvarande statliga medfinansiering i fråga om den regionala delen för det operativa program som medfinansieras genom Europeiska socialfonden. Förvaltningsmyndigheten beslutar om fördelningen av medel eller gör, om beslutet förutsätter behandling i statsrådets allmänna sammanträde, en framställning till statsrådet om fördelningen av medel. Före beslutet skall man vid behov förhandla med de behöriga ministerierna och, i fråga om det operativa programmets regionala del, vid behov höra landskapets samarbetsgrupper.
Inom de operativa programmen för målet europeiskt territoriellt samarbete anvisar inrikesministeriet den statliga medfinansiering som motsvarar strukturfondsmedlen, med undantag för den i 9 § 4 mom. avsedda programreserven, till de i 30 § i strukturfondslagen avsedda förmedlande organen. När fördelningen förutsätter behandling i statsrådets allmänna sammanträde gör inrikesministeriet en framställning till statsrådet. Vid fördelningen av medel beaktas de beslut som det operativa programmets förvaltningskommitté fattat. För fördelningen begär inrikesministeriet förslag från de ministerier som deltar i genomförandet av det operativa programmet.
9 §Fördelning av programreserven
Programreserven kan årligen bildas av de anslag som i samarbetsdokumenten föreslagits av landskapets samarbetsgrupper och reserverats för programreserven och av den i 2 § avsedda avsättningen i samband med den utdelning av medel som avses i 8 §. Storleken på avsättningen är högst tre procent av det operativa programmets årliga finansieringsram.
Landskapets samarbetsgrupp eller, i fråga om avsättningen, vid behov ett förmedlande organ som verkar i regionen efter förhandlingar med övriga behöriga förmedlande organ eller, på förslag av det förmedlande organet, det behöriga ministeriet lägger för det operativa programmets förvaltningsmyndighet fram ett förslag om användningen av medlen i programreserven. I fråga om avsättningen iakttas dessutom vad som föreskrivs i 10 och 11 §.
Förvaltningsmyndigheten beslutar om fördelningen av medlen i programreserven eller föredrar fördelningen för statsrådet, om fördelningen förutsätter beslut av statsrådets allmänna sammanträde. Framställningen om fördelningen bereds i samarbete med de ministerier som deltar i genomförandet av det operativa programmet. Medlen delas ut till de förmedlande organen i enlighet med beslutet. Landskapets samarbetsgrupp skall delges beslutet.
Inom de operativa programmen för målet europeiskt territoriellt samarbete kan de förmedlande organen ansöka om användning av medlen i programreserven. Framställningen om utdelning av programreserven bereds i samarbete med de behöriga ministerierna. Inrikesministeriet beslutar om utdelning av programreserven eller gör, om utdelningen förutsätter behandling i statsrådets allmänna sammanträde, en framställning om utdelningen. Inrikesministeriet anvisar medlen till de förmedlande organen.
10 §Användning av avsättningen
Om de regioner som avsättningen kan allokeras till, villkoren för utdelning av avsättningen och dess användningsändamål gäller vad om det föreskrivs någon annanstans i lag eller bestäms med stöd av lag. Avsättningen skall användas i överensstämmelse med det operativa programmet.
11 §Ansökan om uttag ur avsättningen
Till en ansökan som gäller uttag ur avsättningen skall bifogas en plan för användning av medlen. I planen skall ingå åtminstone följande uppgifter:
målområde, som kan vara en ekonomisk region eller en kommun,
en analys av vilka konsekvenser strukturomvandlingen har för sysselsättningen och produktionen inom målområdet samt tillvägagångssätten för att lindra dem,
insatser som är berättigade till stöd fördelade enligt förvaltningsområde,
en uppskattning av finansieringen av planens genomförande enligt förvaltningsområde och
en redogörelse för hur genomförandet av planen följs och vilka uppföljningsindikatorer som används.
12 §Upplösning av avsättningen
Förvaltningsmyndigheten upplöser den del av avsättningen som under året blivit oanvänd genom att dela ut den och genom att i tillämpliga delar iaktta bestämmelserna i 8 §. Med avvikelse från vad som i detta moment föreskrivs kan förvaltningsmyndigheten, efter att ha hört behöriga ministerier, besluta att den avsättning som under året blivit oanvänd hänförs även till nästa år för att användas på det sätt som avses i 10 §. Den avsättning som bildats på detta sätt upplöses genom att den i slutet av det andra budgetåret delas ut och genom att i tillämpliga delar iaktta bestämmelserna i 8 §.
Inom det operativa programmet för målet europeiskt territoriellt samarbete upplöser inrikesministeriet den del av programreserven som under året blivit oanvänd och delar ut den för att användas av de förmedlande organen och iakttar i tillämpliga delar bestämmelserna i 8 §.
13 §Uppgifter för redovisningen av utgifter
Det förmedlande organet bekräftar att de utbetalningsuppgifter och övriga uppgifter som det tillställer det operativa programmets attesterande myndighet för redovisningen av utgifter stämmer överens med gällande lagstiftning Det förmedlande organet skall samtidigt bekräfta att de i 49 § i strukturfondslagen avsedda inspektionerna har utförts.
14 §Lämnande av uppgifter för redovisningen av utgifter
De uppgifter för redovisningen av utgifter som avses i 13 § skall tillställas den attesterande myndigheten regelbundet flera gånger per år senast den dag den attesterande myndigheten bestämt. Tidpunkterna skall bestämmas så att ansökningarna till kommissionen om utbetalning av medel kan göras utan obefogat dröjsmål.
15 §Anmälningar om oegentligheter
Den revisionsmyndighet som avses i 22 § i strukturfondslagen meddelar kommissionen uppgifter om sådana oegentligheter som avses i artiklarna 28–30 i tillämpningsförordningen.
Inom det operativa programmet ansvarar de attesterande myndigheterna för att de i 1 mom. avsedda uppgifterna tillställs revisionsmyndigheten inom en månad efter varje kvartal.
De förmedlande organen tillställer den attesterande myndigheten utan särskild begäran uppgifter som avses i 1 mom. senast den 15 dagen i månaden efter utgången av varje kvartal. Den attesterande myndigheten kan på ansökan som har lämnats in före utgången av tidsfristen av särskilda skäl bevilja tilläggstid.
4 kap.Bestämmelser som gäller myndigheter och organ
16 §Överföring av förvaltningsmyndighetens uppgifter till landskapsförbundet
Inom programområdet för ett operativt program som medfinansieras genom Europeiska regionala utvecklingsfonden sköter det landskapsförbund, som programområdets landskapsförbund skriftligen kommit övernens följande uppgifter:
bereder lägesrapport som angår de uppnådda resultaten och särskilt måluppfyllelsen för varje prioriterat område;
bereder en rapport för årsrapporten som innehåller uppgifter om;
de framsteg som gjorts vid genomförandet av det operativa programmet och de prioriterade områdena mot bakgrund av de särskilda mål som är verifierbara, dessa framsteg kvantitativt uttryckta då det är möjligt genom användning av det operativa programmets indikatorer på de prioriterade områdenas nivå,
genomförandet av det operativa programmets finansiering,
en riktgivande fördelning av den faktiska medfinansieringen enligt utgiftskategori, och
den faktiskaanvändningen av tekniskt stöd, samt
bereder ett förslag om översyn av det operativa programmet.
17 §Övervakningskommitténs sammansättning
I övervakningskommittén för ett operativt program finns företrädare för
de ministerier och andra statliga myndigheter som deltar i verkställigheten av program som medfinansieras genom strukturfonderna,
landskapsförbunden och deras medlemskommuner inom programområdet, och
de centrala arbetsmarknads- och näringsorganisationerna samt de organisationer som representerar det civila samhället.
Dessutom kan sakkunniga kallas till övervakningskommittén.
Övervakningskommittén för det operativa program som medfinansieras genom Europeiska socialfonden har enligt 1 mom. 2 punkten dock endast företrädare för landskapsförbunden.
Övervakningskommittén för det operativa program som medfinansieras genom Europeiska regionala utvecklingsfonden har en företrädare för inrikesministeriet som ordförande. Övervakningskommittén för det operativa program som medfinansieras genom Europeiska socialfonden har en företrädare för arbetsministeriet som ordförande.
De finländska medlemmar som hör till övervakningskommittérna inom de operativa programmen för målet europeiskt territoriellt samarbete företräder inrikesministeriet, i mån av möjlighet andra myndigheter inom centralförvaltningen, programområdets myndigheter och i mån av möjlighet arbetsmarknads- och näringsorganisationer eller organisationer som representerar det civila samhället.
18 §Strukturfondsdelegationens sammansättning
I strukturfondsdelegationen finns företrädare för de ministerier som är centrala för delegationens uppgifter, en arbetskrafts- och näringscentral som representerar en storregion, storregionernas landskapsförbund, Finlands Kommunförbund, de viktigaste arbetsmarknads- och näringsorganisationerna samt miljöorganisationer och jämställdhetsorganisationer. Delegationen kan kalla sakkunniga.
Ordförande för delegationen är en av inrikesministeriet utsedd företrädare.
5 kap.Särskilda bestämmelser
19 §Diverse förfaranden vid lämnande av information
Det förmedlande organet lämnar för varje månad före utgången av följande månad till förvaltningsmyndigheterna information om sådana i 49 § i strukturfondslagen avsedda inspektioner av produkter och tjänster samt utgifter som gällt stödmottagarna, och som utförts inom förvaltningsområdet. Förvaltningsmyndigheten lämnar utan särskild begäran ut de uppgifter som behövs för attestering till den attesterande myndigheten.
Det förmedlande organet lämnar för varje månad före utgången av nästa månad revisionsmyndigheten uppgifter om utförda inspektioner.
20 §Innehållet i datasystemet för uppföljning av strukturfondsprogrammen
För ansökan av stöd fastställer förvaltningsmyndigheten en ansökningsblankett av vilken framgår de uppgifter som fogas till ansökan. För uppföljningen fastställer förvaltningsmyndigheten en uppföljningsblankett samt en blankett för slutrapporten. Den som ansöker om stöd och den som genomför en insats ansvarar för att de uppgifter som lämnas är korrekta. Den som genomför en insats är skyldig att lämna uppgifterna för uppföljningen och slutrapporten i den form som förvaltningsmyndigheten bestämt.
Det förmedlande organet ansvarar för att uppgifterna om insatsbeslut och beslut om stödutbetalning, uppgifterna om i 49 § i strukturfondslagen avsedda inspektioner av produkter, tjänster och utgifter som gällt stödmottagarna samt uppgifterna om oegentligheter liksom om återkrav och andra åtgärder som har vidtagits för att korrigera oegentligheter upprätthålls i realtid i systemet. Det förmedlande organet ansvarar också för att utbetalningsansökningarna innehåller uppgifter om de utgifter som har kontrollerats vara stödberättigande och skall redovisas och som rapporteras separat.
Vid överföring av uppgifter från något annat informationssystem till programuppföljningssystemet ansvarar hjälpsystemets ägare för att den överförda informationens innehåll och exakthet motsvarar informationsinnehållet och exaktheten i uppföljningssystemet på det sätt som förvaltningsmyndigheten bestämmer.
Uppföljningssystemet omfattar uppdaterade uppgifter om de belopp som skall återkrävas och som rapporteras av den attesterande myndigheten.
Revisionsmyndigheten uppdaterar uppgifterna om urvalskontroller i realtid.
21 §Kostnadsersättningar till övervakningskommitténs och strukturfondsdelegationens medlemmar och sakkunniga
Till de medlemmar i övervakningskommittén och strukturfondsdelegationen som företräder organisationer, till kommunala förtroendevalda och till sakkunniga kan betalas ersättningar för inkomstbortfall, resekostnader och andra kostnader som föranletts av skötseln av uppdraget till den del som den instans som medlemmen eller den sakkunniga företräder inte svarar för ersättningen. Ersättningen betalas för övervakningskommitténs del av det operativa programmets förvaltningsmyndighet och för strukturfondsdelegationens del av inrikesministeriet.
22 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 april 2007.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.
Vad som bestäms i 3 § 1 mom. 3 punkten tillämpas första gången när landskapets samarbetsdokument hösten 2007 uppgörs för år 2008 och 2009. Vad som bestäms i 5–7 § samt i 8 §, till den del den gäller tidsfristerna för fördelningen av medel, tillämpas inte under budgetåret 2007.
De som i enlighet med 17 § 3 mom. 1 punkten i strukturfondslagen företräder landskapen och kommunerna i landskapets samarbetsgrupper fortsätter som medlemmar i samarbetsgrupperna tills den nya kommunfullmäktige efter lagens ikraftträdande inleder sin mandatperiod och sametingets företrädare fortsätter tills det nya sametinget inleder sin mandatperiod.
Helsingfors den 29 mars 2007
Region- och kommunminister Hannes ManninenLagstiftningsråd Kari Parkkonen