Go to front page
Statute Book of Finland

1344/2002

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Statsrådets förordning om offentlig arbetskraftsservice

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Updated statute
1344/2002
Original publication
Booklet 198/2002 (Published 31.12.2002)

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från arbetsministeriet, föreskrivs med stöd av lagen den 30 december 2002 om offentlig arbetskraftsservice (1295/2002) och 9 kap. 2 § 3 mom. lagen den 30 december 2002 om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002):

1 kap.Allmänna bestämmelser

1 §Verkställighet av arbetskraftsbyråns service

För uppnående av syftet med lagen om offentlig arbetskraftsservice (1295/2002) skall arbetskraftsbyråns service utgående från såväl enskilda kunders som arbetsgivarkunders behov verkställas på det sätt som särskilt bestäms i nämnda lag, andra lagar samt i denna förordning och statsrådets förordningar.

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

avtalsslutande stat en stat vars medborgare på basis av de internationella avtal som binder Finland och gäller arbetskraftens fria rörlighet har rätt att utan arbetstillstånd komma till Finland för att söka arbete och ta emot arbete,

2)

högskola yrkeshögskolor och universitet,

3)

läroavtalsutbildning ett sådant avtalsförhållande mellan arbetsgivare och läroavtalsstuderande som avses i lagen om yrkesutbildning (630/1998) och lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning (631/1998),

4)

arbetsplanerare en person som ett statligt ämbetsverk, en statlig inrättning, en kommun, en förening eller stiftelse har anställt med sysselsättningsanslag för att planera och ordna lämpliga arbets- och utbildningsplatser för arbetslösa samt andra sysselsättningsfrämjande åtgärder.

2 kap.Användning av arbetskraftsbyråns service och serviceprocessen

3 §Registrering som arbetssökande

När en enskild kund i enlighet med 3 kap. 5 § 1 mom. lagen om offentlig arbetskraftsservice begär registrering som arbetssökande skall han eller hon lämna sina uppgifter i anslutning till sökande av arbete på en skriftlig eller elektronisk anmälningsblankett. Uppgifterna på blanketten förs in i det informationssystem som avses i 1 kap. 6 § 3 mom. i nämnda lag.

Den enskilda kundens samtycke till utlämnande av hans eller hennes uppgifter i informationssystemet och till arbetsgivaren samt en upplysning om att kunden har informerats om att kunduppgifterna har registrerats i informationssystemet skall antecknas på blanketten.

4 §Plan för arbetssökande

Planen för arbetssökande skall göras upp skriftligt utifrån den överenskomna inledande intervjun och den revideras vid de regelbundet återkommande intervjuerna för arbetssökande. Till planen för arbetssökande ansluter sig en bedömning av behovet av service samt en kompetensanalys, i vilken alla uppgifter om arbetssökandes utbildning, yrkesskicklighet, arbetserfarenhet och specialkunnande samlas.

5 §Arbetssökningsträning

En form av service för den enskilda kunden genomförs en sådan arbetssökningsträning som avses i 4 kap. 4 § 1 mom. 3 punkten. Arbetssökningsträningen kan genomföras som arbetskraftspolitisk vuxenutbildning eller som gruppservice.

I arbetssökningsträningen ingår

1)

anvisningar till den enskilda kunden vid sökande av arbete,

2)

stöd till den enskilda kunden vid bedömningen av hans eller hennes förutsättningar och möjligheter till sysselsättning, samt

3)

hjälp med de praktiska arrangemangen vid sökande av ett lämpligt arbete.

3 kap.Arbetsförmedling från Finland till utlandet och från utlandet till Finland

6 §Arbetsförmedlingsservice som tillhandahålls enskild kund

En enskild kund som söker arbete från utlandet tillhandahålls arbetsförmedlingsservice, om han eller hon söker arbete i en avtalsslutande stat. En person som ämnar arbeta i andra stater får allmänna råd och anvisningar om sökande av arbete och om anskaffning av behövliga tillstånd samt tillgängliga uppgifter om arbetsmarknaden och möjligheterna att få arbete i dessa länder.

En enskild kund som från utlandet söker arbete i Finland tillhandahålls arbetsförmedlingsservice, om det är fråga om en finsk medborgare, en medborgare i en avtalsslutande stat eller en medborgare i något annat land som en finländsk beskickning har beviljat uppehållstillstånd på grund av finländsk härkomst. Service tillhandahålls även dessa kunders familjemedlemmar. Personer som ämnar arbeta i Finland får allmänna råd och anvisningar om sökande av arbete och om anskaffning av behövliga tillstånd samt uppgifter om arbetsmarknaden och möjligheterna att få arbete.

7 §Arbetsförmedlingsservice som tillhandahålls arbetsgivarkunder

Arbetsgivarkunder vars verksamhetsställe är förlagt utomlands och som söker arbetstagare i Finland tillhandahålls arbetskraftsservice, om arbetsgivarens verksamhetsställe är förlagt i en avtalsslutande stat. Arbetssökande kan efter behov informeras om lediga arbetsplatser hos arbetsgivare i andra stater.

En arbetsgivarkund som söker arbetstagare utomlands tillhandahålls arbetsförmedlingsservice, om denne söker arbetstagare i avtalsslutande stater. Den som söker arbetstagare i andra stater skall informeras om de villkor som gäller i fråga om användning av utländsk arbetskraft samt om arbetstillståndsförfarandet och ges tillgängliga uppgifter om arbetstagare i dessa länder.

8 §Praktikanters internationella rörlighet

Arbetsförmedlingsservicen från utlandet till Finland och från Finland till utlandet kompletteras av internationell praktik, i vilken det ges information om praktikantprogram och i vilken kunderna får hjälp med att söka till dessa program, i vilken det skaffas praktikantplatser för utländska praktikanter och i vilken praktikanter förmedlas till arbetsgivarkunderna.

4 kap.Avgiftsbelagd särskild service för arbetsgivarkunder

9 §Personallösningar

Med personallösningar på grund av särskilda uppdrag i enlighet med 4 kap. 6 § 1 mom. lagen om offentlig arbetskraftsservice avses

1)

i anslutning till personalrekrytering sök- och intervjutjänst med sökande och lämplighetsbedömningar, vilka är mera ingående och till sin metod mer precisa än den arbetsgivarens rekryteringsservice som avses i 4 kap. 3 § 2 mom. 3 punkten i nämnda lag,

2)

i anslutning till minskning av personalen omplaceringsträning med stöd av en uppgjord plan för att öka personalens möjligheter att få arbete,

3)

i anslutning till utveckling av arbetsgemenskapen resurskartläggningar av företagens personal, utvecklande av metoder för att analysera arbetsgemenskapens interna funktionsduglighet samt i anslutning till utveckling av personalen och arbetsgemenskapen utbildning och konsultation.

10 §Partnerbyråns uppgifter

Till en i 4 kap. 6 § 2 mom. lagen om offentlig arbetskraftsservice avsedd partnerbyrås uppgifter hör att tillsammans med en arbetskraftsbyrå som sköter om personallösningar med stöd av ett avtal marknadsföra tillbudsstående avgiftsbelagd särskild service för arbetsgivarkunder, anskaffa uppdrag för serviceproduktion och att producera service.

Den arbetskraftsbyrå som ordnar underleveransservice för arbetsgivarkunden ingår ett skriftligt uppdragsavtal med arbetsgivarkunden. Därutöver kan den byrå som ordnar servicen och partnerbyrån tillsammans ingå avtal, eller partnerbyrån ensam med tillstånd av den byrå som ordnar servicen.

11 §Personaluthyrning och parterna i förfarandet

Med personaluthyrning enligt 4 kap. 6 § lagen om offentlig arbetskraftsservice avses att tillfälligt arbete ordnas som arbetskraftsbyråns service så att arbetskraftsbyrån i egenskap av arbetsgivare mot ersättning kommer överens om att en arbetssökande som anmält sig för personaluthyrning skall användas för tillfälligt arbete under ledning och övervakning av en annan arbetsgivare (användarföretag) .

Arbetskraftsbyrån och den arbetssökande ingår ett arbetsavtal. Arbetskraftsbyrån och användarföretaget ingår ett hyresavtal. Avtalen görs skriftligt enligt den modell som arbetsministeriet har godkänt. I hyresavtalet får arbetskraftsbyrån inte avtala om att användarföretaget är skyldigt att betala en arbetsförmedlingsavgift eller någon annan avgift till arbetskraftsbyrån om användarföretaget under den tid som det tillfälliga arbetet varar eller därefter ingår ett arbetsavtal och anställer arbetstagaren.

12 §Registrering för personaluthyrning

En enskild kund som söker uthyrningsarbete kan på basis av en intervju och enligt lämplighet på begäran registreras som sökande av uthyrningsarbete i ett särskilt kundregister för personaluthyrning, vilket är ett kundregister inom en enskild serviceform i enlighet med 3 kap. 5 § 2 mom. lagen om offentlig arbetskraftservice.

13 §Rätt kollektivavtal

Den arbetskraftsbyrå som ordnar personaluthyrning skall säkerställa att det rätta kollektivavtalet iakttas i den uthyrda personalens arbetsförhållanden med beaktande av bestämmelserna i lagen om fastställande av kollektivavtals allmänt bindande verkan (56/2001).

14 §Arbetarskyddskrav i uthyrningsarbete

För att säkerställa att arbetarskyddet för uthyrda arbetstagare är i enlighet med lag och på samma nivå som för övriga arbetstagare på en arbetsplats är arbetskraftsbyrån skyldig att iaktta vad som bestäms i statsrådets beslut om vissa arbetarskyddskrav i uthyrningsarbete (782/1997).

15 §Kostnadsmotsvarighet

Vid ordnandet av avgiftsbelagd särskild service för arbetsgivarkunder skall arbetskraftsbyrån se till att kostnaderna för ordnandet av service kan täckas med inkomsterna av personallösningar och personaluthyrning (kostnadsmotsvarighet) . Kostnadsmotsvarigheten skall både i fråga om personallösningar och personaluthyrning uppnås särskilt för varje arbetskraftsbyrås del inom en arbetskrafts- och näringscentrals område.

Kostnadsmotsvarigheten beträffande personallösningar och personaluthyrning skall uppnås så, att den serviceverksamhet som den arbetskraftsbyrå som tillhandahåller avgiftsbelagd särskild service inbringar åtminstone en ränta enligt det krav på avkastning som statskontoret har fastställt för kapital som har bundits vid den avgiftsbelagda verksamheten.

För att uppnåendet av kostnadsmotsvarigheten skall funna följas skall det i en sådan arbetskraftsbyrå som avses i 4 kap. 6 § 1 mom. lagen om offentlig arbetskraftsservice finnas ett särskilt kostnadsställe. En kostnadsmotsvarighetskalkyl skall årligen göras upp för den verksamhet som hör till den avgiftsbelagda servicen. En kostnadsmotsvarighetskalkyl skall även göras upp i en partnerbyrå.

5 kap.Anskaffning av arbetskraftspolitisk vuxenutbildning

16 §Resultatkrav

Anskaffningarna av arbetskraftspolitisk vuxenutbildning skall uppfylla de mål och krav som uppställs i lagen om offentlig arbetskraftsservice samt med stöd av den och de skall vara totalekonomiskt förmånliga i enlighet med vad som särskilt bestäms om offentlig upphandling.

17 §Arbetskraftsmyndighet som anskaffar utbildning

Arbetskrafts- och näringscentralerna sköter utbildningsanskaffningarna. Arbetskraftsbyråerna kan göra utbildningsanskaffningar inom de gränser som arbetskrafts- och näringscentralerna fastställer. Arbetskrafts- och näringscentralerna samt arbetskraftsbyråerna kan även sköta utbildningsanskaffningarna gemensamt.

18 §Högskoleexamen som anskaffas som arbetskraftspolitisk vuxenutbildning

Högskoleexamen som arbetskraftspolitisk vuxenutbildning kan endast anskaffas för grupper av studerande.

Ett villkor för anskaffning av yrkeshögskoleexamen är att en enskild kund som antas till utbildningen tidigare har avlagt examen på minst institutnivå. Ett villkor för anskaffning av högre och lägre högskoleexamen är att

1)

avläggandet av lägre högskoleexamen kan beräknas förutsätta heltidsstudier i högst ett år,

2)

avläggandet av högre högskoleexamen kan beräknas förutsätta heltidsstudier i högst två år.

Innan beslut om anskaffning av högskoleexamen fattas skall arbetskraftsmyndigheten begära utlåtande i saken av undervisningsministeriet.

19 §Gymnasieutbildning som anskaffas som arbetskraftspolitisk vuxenutbildning

För anskaffning av gymnasieutbildning som arbetskraftspolitisk vuxenutbildning förutsätts att icke utförda studieprestationer eller tidigare framgång i gymnasiestudier uppenbart utgör ett hinder för fullgörandet av yrkesutbildning.

20 §Innehållet i anbudsbegäran

Utöver vad som bestäms i upphandlingsförordningen för staten (1416/1993) skall i anbudsbegäran ingå

1)

en begäran om en specifikation som behövs för bedömningen av förhållandet mellan utbildningens pris och kvalitet, samt

2)

en utredning om arbetsgivarens deltagande i utbildningsanskaffningen, om avsikten är att utbildningen anskaffas som en gemensam anskaffning enligt lagen om offentlig arbetskraftsservice.

Med avvikelse från upphandlingsförordningen för staten skall det i anbudsbegäran anges att på anskaffningen tillämpas av arbetsministeriet fastställda allmänna villkor för utbildningsanskaffningar.

I anbudsbegäran skall anges att av anbudet skall framgå grunderna för studerandens rättliga ställning. I anbudsbegäran skall dessutom anges att studiematerial och läromedel som används under utbildningstiden ingår i anskaffningspriset, dock inte sådana kostnader som föranleds av avgifter till myndigheterna för tillstånd, licenser och motsvarande handlingar som krävs för utövande av det yrke som är målet för utbildningen.

21 §Beslut och avtal om anskaffning

Den arbetskraftsmyndighet som har begärt anbud beslutar om ett anbud skall antas eller avslås. Om utbildningen anskaffas som gemensam anskaffning, skall arbetskraftsmyndigheten och arbetsgivaren gemensamt fatta beslut om antagande av ett anbud.

Efter att ett anbud har antagits skall den som antagit anbudet och utbildningsproducenten ingå ett skriftligt avtal om anskaffning av utbildning. Avtal om anskaffning av utbildning kan vid behov uppgöras i flera delar.

6 kap.Sysselsättningsstöd till arbetsgivaren och servicehelheten

22 §Villkor för beviljande av stöd

Med avvikelse från vad som bestäms i 7 kap. 2 § 2 mom. 3 punkten lagen om offentlig arbetskraftsservice kan sysselsättningsstöd beviljas företag som anställer en långtidsarbetslös som sådan i lagen om försök med alterneringsledighet (1663/1995) eller lagen om alterneringsledighet (1305/2002) avsedd arbetstagare som anställs under alterneringsledighet.

Med avvikelse från vad som bestäms i 7 kap 2 § 2 mom. 4 punkten i nämnda lag kan beviljas

1)

sysselsättningsstöd eller sammansatt stöd även om arbetsgivaren får arbetsmarknadsstöd för kostnader för anställande av en person som skall sysselsättas eller utbildningsersättning med stöd av läroavtal,

2)

sammansatt stöd även om arbetsgivaren får understöd från Penningautomatföreningen eller understöd som betalas av tipsmedel för anställande av en person som skall sysselsättas eller för främjande av sysselsättningen.

23 §Vidareplacering av en person som skall sysselsättas

Kommunen kan placera en långtidsarbetslös som den sysselsätter och för vars avlönande har beviljats sysselsättningsstöd i arbete hos en förening, stiftelse eller enskild person.

Kommunen kan av den som ordnar arbete uppbära högst ett belopp som per dag motsvarar skillnaden mellan kostnaden för sysselsättningen och det sysselsättningsstöd som betalas till kommunen för den som sysselsätts.

En person som sysselsätts i en verkstad kan placeras i arbete enligt 1 och 2 mom. även då den som driver verksamheten är en förening eller stiftelse. En person som sysselsätts i en verkstad kan även placeras i arbete i ett företag. I denna paragraf avses med verkstad en social sammanslutning där avsikten är att med hjälp av arbete och därtill hörande väglednings- och träningsservice främst långtidsarbetslösa och unga som löper risk för utslagning att förbättra sina förutsättningar att studera, arbeta eller bli företagare.

24 §Det sammansatta stödets maximibelopp

När sysselsättning sker med sammansatt stöd kan en registrerad förening eller stiftelse, som fungerar som arbetsgivare och vars avsikt enligt stadgarna inte är att ge sina medlemmar vinst eller att utöka stiftelsens förmögenhetsmassa, betalas högst lönekostnaderna. Till andra arbetsgivare kan i stöd betalas högst den lön som betalas till den sysselsatte före innehållning av den försäkrades lagstadgade avgifter och skatter.

Det sammansatta stödet får inte tillsammans med utbildningsersättning för läroavtalsutbildning, understöd från Penningautomatföreningen eller understöd som betalats av tipsmedel överstiga maximibeloppet enligt 1 mom.

25 §Stödets varaktighet

Sysselsättningsstöd för avlöning av handikappad och arbetsplanerare kan med avvikelse från den maximitid om 10 månader som anges i 7 kap. 11 § 1 mom. lagen om offentlig arbetskraftsservice beviljas för högst 24 månader i sänder.

Efter att en person har varit sysselsatt med hjälp av sysselsättningsanslag under maximitiden hos en eller flera arbetsgivare, kan han eller hon inte på nytt anvisas sådant arbete som stöds med sysselsättningsanslag förrän han eller hon under de senaste sex månaderna har varit arbetslös arbetssökande vid en arbetskraftsbyrå i minst fem månader.

Om maximitiden för sammansatt stöd och beviljande av nytt sammansatt stöd gäller vad som bestäms i lagen om utkomstskydd för arbetslösa.

26 §Servicehelheten

Sysselsättningsstödet eller det sammansatta stödet kan sammanslås till en i lagen om offentlig arbetskraftsservice avsedd servicehelhet som förbättrar förutsättningarna för en arbetslös att finna arbete så, att för den arbetslöse jämte sysselsättningsstödet antingen före eller efter sysselsättandet ordnas arbetskraftspolitisk vuxenutbildning, yrkesinriktad rehabilitering eller arbetsmarknadsåtgärder enligt 8 kap. lagen om offentlig arbetskraftsservice. Stöd beviljas inte om arbetsgivaren för samma tid får annat statligt stöd för vidtagande av åtgärder vid sidan av arbetet.

Servicehelheten kan även bestå av en kombination av arbetskraftspolitisk vuxenutbildning, yrkesinriktad rehabilitering eller arbetsmarknadsåtgärder.

27 §Servicehelhetens varaktighet

Inom en servicehelhet får sysselsättning och andra åtgärder med sysselsättningsstöd eller sammansatt stöd vara sammanlagt högst 24 månader. Härvid får andelen av sådan sysselsättning som sker med hjälp av stöd inte överstiga en maximitid om 10 månader inom servicehelheten samt andelen av sådan sysselsättning som sker med hjälp av sammansatt stöd inte överstiga en maximitid om 12 månader inom servicehelheten.

Om en person sysselsätts med sammansatt stöd för mer än 12 månader, kan den maximitid om 24 månader inom servicehelheten som avses i 1 mom. på motsvarande sätt förlängas med högst 12 månader.

7 kap.Särskilda bestämmelser

28 §Arbetsförmedlingstjänster som har direkt sysselsättande verkan

Såsom arbetsförmedlingstjänster som avses i 4 kap. 2 § 1 mom. lagen om offentlig arbetskraftsservice och som har direkt sysselsättande verkan betraktas

1)

rådgivning som anknyter till ansökan om arbete och som gäller en befintlig ledig arbetsplats,

2)

registrering såsom arbetssökande, registrering och upprätthållande av uppgifter om arbetssökande,

3)

presentation för arbetssökande av lediga arbetsplatser som står till buds,

4)

information om lediga arbetsplatser eller sådan information om arbetssökande som ges i servicetelefoner eller i övrigt på elektronisk väg,

5)

presentation och uppställande av arbetssökande för arbetsgivaren,

6)

en av arbetsgivaren förutsatt utredning av arbetssökandens lämplighet som görs för en annan arbetssökande än den som arbetsgivaren anställer.

Såsom arbetsförmedlingstjänster som har direkt sysselsättande verkan betraktas inte verksamhet i vilken finländska ungdomar utomlands och utländska ungdomar i Finland erbjuds en möjlighet till utlandsvistelse i utbyte mot hemarbete i familjer (förmedling av au pair-arbete) .

29 §Samarbete och utbyte av information i anslutning till personaluthyrning

Ärenden som gäller utvecklande och ordnande av sådan personaluthyrning som ordnas i form av offentlig arbetskraftsservice behandlas i arbetspolitiska delegationen.

För planeringen av samarbetet mellan offentlig och privat arbetskraftsservice skall de arbetskraftsbyråer som ordnar personaluthyrning lämna uppgifter om genomförandet av personaluthyrningen med iakttagande av bestämmelserna om skyldighet att lämna uppgifter om privat arbetskraftsservice i förordningen om skyldighet att lämna uppgifter om privat arbetskraftsservice (1343/2002).

30 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2003.

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Helsingfors den 30 december 2002

Minister Maija RaskLagstiftningsråd Pasi Järvinen

Top of page