Go to front page
Statute Book of Finland

566/1994

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Förordning om sådan upphandling av tjänster som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Updated statute
566/1994

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

På föredragning av ministern för handläggning av ärenden som hör till handels- och industriministeriets verksamhetsområde stadgas med stöd av lagen den 23 december 1992 om offentlig upphandling (1505/92):

1 kap. Allmänna stadganden

1 § Tillämpningsområde

Utöver vad som stadgas i lagen om offentlig upphandling (1505/92) tillämpas denna förordning på sådana tjänsteupphandlingskontrakt som sluts av i 2 § 1, 2 och 4 punkten lagen om offentlig upphandling nämnda upphandlingsenheter och vars mervärdesskattefria värde (tröskelvärde) är minst 200 000 ECU vid den tidpunkt när meddelandet enligt 11 § i denna förordning publiceras. Handels- och industriministeriet meddelar innan denna förordning träder i kraft och därefter årligen vad ecun skall anses motsvara i finska mark. Meddelandet publiceras i Finlands officiella tidning och i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

Denna förordning gäller inte upphandling av tjänster på vilken tillämpas förordningen om sådan upphandling av enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (567/94).

Är avsikten att både tjänster och varor skall upphandlas genom ett kontrakt, tillämpas denna förordning på kontraktet om tjänsternas värde överstiger varornas.

Denna förordning gäller inte upphandling av tjänster hos en annan upphandlingsenhet på basis av ensamrätt som denna enhet beviljats genom lag, förordning eller administrativ bestämmelse.

Denna förordning tillämpas på upphandling av tjänster som hör till byggnadsentreprenadkontrakt enligt 1 § 2 mom. förordningen om byggnadsentreprenader som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (1571/93).

Förvarsministeriet beslutar för försvarsförvaltningens vidkommande och inrikesministeriet för gränsbevakningsväsendets vidkommande vad som skall anses som sådan upphandling som avses i 1 § 2 mom. 2 punkten lagen om offentlig upphandling.

Vid upphandling av enbart tjänster som förtecknats i bilaga B eller vid upphandling av sådana tillsammans med tjänster som förtecknats i bilaga A på så sätt att värdet av tjänsterna enligt bilaga B överstiger värdet av tjänsterna enligt bilaga A, tillämpas denna förordning endast när det gäller stadgandena om meddelande i efterhand och om tekniska specifikationer.

2 § Definitioner

I denna förordning avses med

1)

tjänsteupphandlingskontrakt skrivna avtal med ekonomiskt värde, som gäller anskaffning av tjänster; med undantag av

a)

kontrakt om förvärv eller hyrning av fast egendom eller rättigheter till sådan oberoende av finansieringsformen eller betalningssättet; denna förordning tillämpas dock på kontrakt om varje form av finansiella tjänster som sluts i samband med förvärvs- eller hyreskontraktet;

b)

kontrakt om anskaffning, utvecklande, produktion eller samproduktion av program som ingås av idkare av televisions- och radioverksamhet eller kontrakt om sändningstid;

c)

kontrakt om telefon-, telex-, mobiltelefon-, personsöknings- eller satellittjänster;

d)

kontrakt om skiljemannaförfarande eller förlikningstjänster;

e)

kontrakt om finansiella tjänster i anslutning till utfärdande, förvärv, försäljning eller överföring av värdepapper eller andra finansiella instrument samt om Finlands Banks tjänster;

f)

anställningsavtal; eller

g)

kontrakt om annan forskning och produktutveckling än sådan som uteslutande är till nytta för upphandlingsenheten i dess affärsverksamhet och vars kostnader upphandlingsenheten står för;

2)

öppet förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid alla tjänsteleverantörer som så önskar kan lämna in anbud;

3)

selektivt förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid upphandlingsenheterna begär anbud av vissa kandidater som valts ut bland dem som anmält sig till anbudsgivningen;

4)

förhandlat förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid upphandlingsenheterna tillfrågar vissa utvalda leverantörer och förhandlar om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem; samt

5)

formgivningstävling ett förfarande, varvid upphandlingsenheterna kan förvärva ett underlag eller en modell för regionplanering, stadsplanering, arkitektur, jordbyggnad eller databehandling, som väljs av en jury på basis av en tävling. Vid tävlingen kan priser delas ut.

3 § Beräkning av tröskelvärdet

Grunden för beräkning av ett tjänsteupphandlingskontrakts värde är den totala ersättning som betalas till tjänsteleverantören.

När det uppskattade kontraktsvärdet beräknas skall i tillämpliga delar beaktas:

1)

försäkringspremier som skall betalas för försäkringstjänster;

2)

avgifter, provision, räntor och andra ersättningar som skall betalas för banktjänster och andra finansiella tjänster;

3)

avgifter eller provision som skall betalas i fråga om kontrakt som inbegriper projektering.

Om tjänsteupphandlingskontraktet delas in i flera mindre delar och ett separat avtal ingås om var och en av dessa, skall värdet av varje del beaktas då det totala värdet beräknas. Denna förordning tillämpas på alla delar om deras sammanräknade värde är minst lika med tröskelvärdet. Denna förordning tillämpas dock inte i fråga om sådana delar vars mervärdesskattefria värde är mindre än 80 000 ECU, förutsatt att det sammanlagda värdet av dessa utgör högst 20 procent av alla delars sammanlagda värde.

Om något helhetspris inte framgår av kontraktet, skall grunden för beräkning av kontraktets uppskattade värde vara det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden när det gäller tidsbundna kontrakt som gäller högst 48 månader och, i fråga om kontrakt som gäller längre än så eller tills vidare, den månatliga kostnaden för kontraktet multiplicerad med 48.

Värdet för ett kontrakt som skall förnyas vid bestämda tidpunkter eller som återkommer regelbundet beräknas på basis av det totala värdet av likadana kontrakt som slutits under den föregående räkenskapsperioden eller de 12 föregående månaderna, inklusive antagna ändringar under de 12 följande månader, eller det uppskattade totalvärdet av de kontrakt som sluts under de 12 månader som följer efter att det första kontraktet tecknades eller under hela kontraktsperioden om den är längre än så.

Då totalvärdet av ett kontrakt fastställs skall villkoren för option och förlängning beaktas. En tjänsteupphandling får inte delas upp eller beräknas med exeptionella metoder eller kombineras till byggnadsentreprenadkontrakt i syfte att kringgå stadgandena om tröskelvärde.

2 kap. Upphandling

4 § Val av upphandlingsförfarande

Vid upphandling skall tillämpas öppet eller selektivt förfarande. Förhandlat förfarande kan komma i fråga under de förutsättningar som nämns i 5-7 §§.

Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande skall de som deltar i anbudstävlan eller förhandling väljas bland dem som sänt in anbudsansökan och som uppfyller kraven enligt 6 kap.

Upphandlingsenheten kan i samband med selektivt förfarande på förhand bestämma hur många kandidater anbudsinfordran skall sändas till. Antalet skall anges i upphandlingsmeddelandet. Inbjudan att lämna anbud skall ges tillräckligt många med hänsyn till upphandlingens omfattning och art så att verklig konkurrens säkerställs. Minst fem kandidater skall kallas till anbudstävlan.

Om inte tillräckligt många anbud vid öppet förfarande eller anmälningar till selektivt eller förhandlat förfarande har kommit in, kan anbudsinfordran eller uppmaning att lämna anbudsansökan sändas också till leverantörer som upphandlingsenheten väljer. Vad som stadgas om annonsering och i 16 § om förfarandet skall dock iakttas.

5 § Förhandlat förfarande

Om med öppet eller selektivt förfarande inga som helst anbud har kommit in, anbuden inte har motsvarat villkoren i anbudsinfordan eller de på något annat sätt varit olämpliga för det tänkta ändamålet, är det möjligt att övergå till förhandlat förfarande. Om kontraktsvillkoren i ett tidigare meddelande ändras i väsentlig grad, skall ett meddelande om övergången till förhandlat förfarande publiceras.

Om övergången till förhandlat förfarande skall också publiceras ett sådant upphandlingsmeddelande som avses i 11 §, om inte i det förhandlade förfarandet tas med alla de anbudsgivare som uppfyller kraven enligt 6 kap. och som i det föregående öppna eller selektiva förfarandet har gett ett anbud i enlighet med villkoren i anbudsförfarandet och vars anbud annars har varit lämpligt.

Publiceras ett upphandlingsmeddelande om upphandlingen, kan upphandlingsenheten välja förhandlat förfarande också ifall tjänstens art eller de risker som är förenade med upphandlingen undantagsvis inte tillåter helhetsprissättning eller tjänsten är av intellektuell karaktär eller det är fråga om försäkrings-, bank- eller investeringstjänster, varvid specifikationerna i kontraktet inte kan formuleras så noggrant att det bästa anbudet kan väljas genom öppet eller selektivt förfarande.

Upphandlingsenheten skall vid förhandlat förfarande enligt 1 och 3 mom. förhandla med minst tre kandidater, om det finns ett tillräckligt antal lämpliga kandidater.

6 § Direkt förhandlat förfarande

Upphandlingsenheten kan likväl välja förhandlat förfarande utan att publicera något upphandlingsmeddelande enligt 11 §, om

1)

en tjänst av tekniska, konstnärliga skäl eller av skäl som anknyter till skyddande av ensamrätt bara kan tillhandahållas av en viss leverantör,

2)

kontraktet måste enligt reglerna för en arrangerad formgivningstävling tilldelas tävlingens vinnare eller, om vinnarna är flera, en av dem; i det senare fallet skall samtliga vinnare inbjudas att delta i förhandlingarna,

3)

upphandlingen är nödvändig och det inte går att iaktta de tidsfrister som föreläggs nämnda förfarande i 4-5 §§ på grund av extrem brådska som inte upphandlingsenheten är orsak till,

4)

ytterligare tjänster beställs av den ursprungliga leverantören då de genom oförutsedda omständigheter blivit nödvändiga för utförandet av den tjänst som ursprungligen beställdes och tjänsterna av tekniska eller ekonomiska skäl inte kan avskiljas från den ursprungliga upphandlingen utan olägenheter för upphandlingsenheten eller är absolut nödvändiga för att det ursprungliga uppdraget skall kunna slutföras. Det totala värdet av en upphandling som gäller tilläggstjänster får emellertid inte överstiga hälften av den ursprungliga upphandlingens värde, eller

5)

det gäller upphandling av nya tjänster, som dock motsvarar en tidigare upphandling och anförtros samma leverantör, förutsatt att den tidigare upphandlingen har gjorts genom öppet eller selektivt förfarande. I upphandlingsmeddelandet om den tidigare upphandlingen skall nämnas att förhandlat förfarande kan komma att användas senare. Upphandlingsenheten skall beakta tilläggstjänsternas uppskattade värde då den beräknar upphandlingens totala värde enligt 3 §. Tilläggstjänsterna skall upphandlas inom tre år från den första upphandlingen.

7 § Formgivningstävling

Som formgivningstävling enligt denna förordning anses en formgivningstävling

1)

som leder till en upphandling av ett värde som motsvarar minst tröskelvärdet, eller

2)

i vilken priser delas ut eller arvoden betalas till deltagarna till ett värde som motsvarar minst tröskelvärdet.

Möjligheten att delta i en formgivningstävling får inte begränsas geografiskt eller med hänvisning till att deltagarna skall vara antingen fysiska eller juridiska personer.

Om antalet deltagare i en formgivningstävling begränsas, skall upphandlingsenheten fastställa klara och icke-diskriminerande kriterier för valet av deltagare. Antalet kandidater som inbjuds att delta skall under alla omständigheter vara så stort att verklig konkurrens säkerställs.

Juryn skall uteslutande bestå av fysiska personer utan anknytning till tävlingsdeltagarna. Om det krävs särskilda yrkesmässiga kvalifikationer av tävlingsdeltagarna, skall minst en tredjedel av jurymedlemmarna ha samma eller likvärdiga kvalifikationer.

Juryn skall vara självständig i sina beslut eller yttranden. I besluten och yttrandena får inga namn anges och de skall uteslutande ha till grund de kriterier som angavs i upphandlingsmeddelandet.

8 § Skriftliga utredningar

Upphandlingsenheten skall lämna en skriftlig utredning om verkställd upphandling och val av förfarande. I utredningen skall anges upphandlingsenhetens namn och adress, de upphandlade tjänsterna och deras värde, namnet på de valda kandidaterna eller anbudsgivarna samt kriterierna för urvalet, namnet på kandidater och anbudsgivare som avvisats samt kriterierna för detta, namnet på den anbudsgivare som valts som kontraktspart och kriterierna för valet av dennes anbud samt andelen av eventuella underleveranser. I fråga om förhandlat förfarande skall dessutom kriteriet för val av förfarande uppges. Utredningen skall på begäran tillställas handels- och industriministeriet.

Upphandlingsenheten skall inom 15 dagar från det att en begäran inkommit meddela en kandidat eller anbudsgivare orsakerna till att hans anbudsansökan eller anbud avslagits samt namnet på den vinnande anbudsgivaren.

Likaså skall upphandlingsenheten på begäran upplysa en kandidat eller anbudsgivare om skälen till att den beslutat att inte verkställa en upphandling om vilken ett upphandlingsmeddelande har publicerats eller att börja om upphandlingsförfarandet från början. Den skall också informera byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer om beslutet.

3 kap. Annonsering om upphandling

9 § Innehållet i annonseringsskyldigheten

Upphandlingsenheten skall upprätta och publicera ett förhandsmeddelande, ett upphandlingsmeddelande och ett meddelande i efterhand i enlighet med stadgandena i detta kapitel.

Meddelandena skall tillställas officiella tidningen på svenska eller finska och på något av de officiella språken inom EG för publicering på finska eller svenska i tidningens avdelning för offentlig upphandling. Officiella tidningen sänder meddelandena till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer. Avsändningsdagen till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer skall nämnas i meddelandet. Upphandlingsenheten skall på begäran påvisa vilken dag meddelandena har avsänts. Meddelandena får inte publiceras någon annanstans före avsändningsdagen och de får inte innehålla sådana uppgifter som inte har publicerats i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

Handels- och industriministeriet meddelar närmare anvisningar om vad meddelandena skall innehålla samt hur de skall utformas och avsändas.

10 § Förhandsmeddelande

Upphandlingsenheten skall för varje finansår publicera ett förhandsmeddelande av vilket, för varje kategori av tjänster som nämns i bilaga A, framgår de upphandlingar av ett värde av minst 750 000 ECU som enligt planerna skall genomföras under det följande året.

11 § Upphandlingsmeddelande

En upphandlingsenhet som har för avsikt att upphandla tjänster som räknas upp i bilaga A genom öppet, selektivt eller förhandlat förfarande, eller som har för avsikt att organisera en formgivningstävling, skall annonsera om anbudstävlan genom ett upphandlingsmeddelande om inte något annat följer för det förhandlade förfarandets vidkommande.

12 § Meddelande i efterhand

Upphandlingsenheten skall inom 48 dagar efter det att tjänsteupphandlingskontraktet slutits eller formgivningstävlingen avslutats sända in ett meddelande i efterhand om det slutna kontraktet eller om det tävlingsbidrag som vunnit. Meddelandet får inte innehålla uppgifter vars publicerande strider mot allmänt intresse eller som kunde äventyra säkerheten hos konfidentiella affärsuppgifter, motiverade affärsintressen eller en sund konkurrens.

I ett meddelande som gäller tjänster som räknas upp i bilaga B skall anges om meddelandet får publiceras.

4 kap. Tidsfrister

13 § Tidsfristen i ett öppet förfarande

Vid öppet förfarande skall anbudstiden vara minst 52 dagar. Denna tid räknas från den dag då upphandlingsmeddelandet enligt 11 § har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer. Om upphandlingsenheten tidigare har publicerat ett förhandsmeddelande, skall anbudstiden vara minst 36 dagar.

14 § Tidsfristerna i ett selektivt förfarande och i ett förhandlat förfarande

Vid selektivt förfarande och vid förhandlat förfarande enligt 5 § skall för hugade leverantörer reserveras minst 37 dagar för inlämnande av anbudsansökan. Tiden räknas från den dag då upphandlingsmeddelandet enligt 11 § har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer.

Vid selektivt upphandlingsförfarande skall den anbudstid som reserveras för kandidaterna vara minst 40 dagar från det att en skriftlig anbudsinfordran avsänts. Om upphandlingsenheten tidigare har publicerat ett förhandsmeddelande, skall anbudstiden vara minst 26 dagar.

15 § Påskyndat förfarande

Om det på grund av oväntad brådska som inte beror på upphandlingsenheten är omöjligt att iaktta tidsfristerna enligt 14 §, kan den tidsfrist som föreskrivits för mottagande av anbudsansökan förkortas till 15 dagar och den tidsfrist som föreskrivits för mottagande av anbud förkortas till 10 dagar.

Tilläggsuppgifter som har begärts i tillräckligt god tid skall lämnas senast fyra dagar innan anbudstiden går ut.

16 § Vissa bestämmelser om förfarandet

Av de kandidater som godkänts till anbudstävlan vid selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande enligt 5 § begärs anbud samtidigt och skriftligen. Till anbudsinfordran skall fogas infordringshandlingarna jämte kompletterande handlingar. Anbudsinfordran skall innehålla åtminstone följande uppgifter:

1)

adress från vilken infordringshandlingarna kan begäras, sista dagen för framställande av en sådan begäran, avgiften för handlingarna samt betalningssättet,

2)

datum och adress för lämnande av anbud samt det språk på vilket anbudet skall avfattas eller alternativa språk,

3)

hänvisning till ett offentliggjort upphandlingsmeddelande,

4)

redogörelse för vilka handlingar kandidaten skall lämna in som bevis på sina ekonomiska och tekniska kvalifikationer enligt 21 och 22 §§,

5)

kriterierna för valet av anbud, om dessa inte har angivits i upphandlingsmeddelandet.

Anbudsansökan skall göras skriftligen, som telegram eller per telex, telefax eller telefon. Vid påskyndat förfarande skall anbudsansökan och anbudsinfordran dock göras på snabbast möjliga sätt. Om handlingarna sänds som telegram eller per telex eller telefax eller om uppgifterna meddelas per telefon, skall bekräftelse sändas per brev innan den tidsfrist som nämns i 14 eller 15 § går ut.

Upphandlingsenheten skall vid öppet förfarande sända leverantören upphandlingsdokumenten inom sex dagar efter mottagen begäran. Tilläggsuppgifter som begärts i tillräckligt god tid skall lämnas senast sex dagar innan anbudstiden går ut.

Om infordringshandlingarna eller handlingar som kompletterar dessa är omfattande eller om anbudsgivningen kräver ett besök på platsen eller en genomgång på platsen av dokument som hänför sig till infordringshandlingarna, skall anbudstiden förlängas i motsvarande mån.

Infordringshandlingarna jämte bilagor kan upprättas på finska eller svenska eller på något av de språk som är officiella inom Europeiska gemenskaperna.

5 kap. Tekniska krav

17 § Tekniska specifikationer

De tekniska specifikationer som hänför sig till kontraktet skall nämnas i infordringshandlingarna eller de övriga handlingarna. Specifikationerna skall anges genom hänvisningar till europeiska specifikationer, såvida sådana föreligger. Med europeiska specifikationer avses antingen nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer. Även andra föreskrifter kan iakttas, förutsatt att de inte strider mot avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

En upphandlingsenhet får avvika från stadgandena i 1 mom. om

1)

standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna inte innehåller några som helst bestämmelser om de krav som produkterna skall uppfylla,

2)

de tekniska medlen saknas för att tillräckligt noggrant fastställa att en produkt överensstämmer med standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna,

3)

tillämpningen av stadgandet skulle hindra tillämpningen av rådets direktiv 86/361/EEG om inledningsskedet av det ömsesidiga erkännandet av typgodkännande för teleterminalutrustning, eller rådets beslut 87/95/EEG om standardisering inom området för informationsteknologi och telekommunikationer, sådana som de lyder harmoniserade i bilaga II till avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,

4)

användningen av standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna skulle tvinga upphandlingsenheten att anskaffa varor som är oförenliga med sådana som redan är i bruk, eller skulle medföra orimliga kostnader eller orimliga tekniska svårigheter. Det är tillåtet att åberopa detta skäl temporärt om upphandlingsenheten har som mål att enligt ett skriftligt handlingsprogram gå över till europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer inom viss tid, eller

5)

det som skall upphandlas är en produkt av innovativ karaktär, och bruket av befintliga europeiska specifikationer därför inte skulle vara lämpligt.

I upphandlingsmeddelandet eller i infordringshandlingarna skall anges skälen till att upphandlingsenheten har avvikit från stadgandena enligt 1 mom. Skälen skall på begäran meddelas handels- och industriministeriet.

18 § Avvikande från europeiska specifikationer

Om europeiska standarder, europeiska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer saknas, kan de tekniska specifikationerna anges genom

1)

hänvisningar till nationella tekniska specifikationer i vilka iakttas principerna om likvärdighet och ömsesidigt godkännande av nationella tekniska specifikationer i enlighet med rådets direktiv 89/106/EEG,

2)

hänvisningar till nationella specifikationer som gäller form, beräkningsmetod, sättet på vilket arbetet utförs och användningen av material, eller

3)

hänvisningar till andra dokument. Härvid skall hänvisningarna göras i följande företrädesordning:

a)

nationella standarder som överensstämmer med internationella standarder som godkänts i Finland,

b)

andra nationella standarder i Finland samt

c)

övriga standarder.

Tekniska specifikationer får inte skrivas så att de anger produkter av en viss tillverkare eller produkter av ett visst ursprung eller produkter som framställts med någon särskild metod, varvid vissa anbudsgivare gynnas eller utesluts, såvida detta inte är motiverat av orsaker som beror på kontraktsföremålet. Varumärken, patent, typbeteckningar eller specifika ursprung får nämnas i tekniska specifikationer endast om föremålet för kontraktet inte kan beskrivas på annat sätt med tillräcklig precision och begriplighet för alla berörda och om specifikationen följs av ''eller likvärdig''.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om vad som avses med tekniska specifikationer vid tillämpningen av denna förordning.

6 kap. Val av anbudsgivare

19 § Uteslutande av leverantör från upphandlingsförfarande

En tjänsteleverantör kan uteslutas från förhandlat förfarande i de fall att

1)

leverantören är konkursmässig, ackordsrätten har fastställt ett ackord för honom eller en domstol har beslutat om skuldsanering eller fastslagit ett skuldsaneringsprogram för honom,

2)

en ansökan som rör leverantören och gäller konkurs, ackord, skuldreglering eller skuldsanering är anhängig,

3)

beslut har fattats om att leverantören skall försättas i likvidation,

4)

leverantören genom ett lagakraftvunnet beslut har dömts för en lagstridig handling i anslutning till sin yrkesutövning,

5)

leverantören i sin yrkesutövning har gjort sig skyldig till en grov förseelse och upphandlingsenheten vid behov kan bevisa förseelsen,

6)

leverantören har försummat att betala skatter eller de lagstadgade socialavgifterna i Finland eller i det land där leverantören huvudsakligen är verksam (etableringsland), eller

7)

leverantören har lämnat upphandlingsenheten felaktiga uppgifter då den begärt uppgifter som avses i detta kapitel.

Ett intyg utfärdat av en behörig myndighet i etableringslandet skall godkännas som ett tillräckligt bevis. Om en utländsk leverantör lämnar in ett utdrag ur straffregistret i det land där han huvudsakligen är verksam, skall också detta godkännas som ett tillräcklig bevis på att ovan anförda grunder inte gäller för leverantören. Om ovan nämnda handlingar eller intyg inte lämnas ut i det land där leverantören huvudsakligen är verksam, kan i stället för dessa som bevis godkännas en försäkran under edlig förpliktelse som en representant för leverantören avger en behörig myndighet i etableringslandet.

20 § Registrering

Upphandlingsenheten kan ålägga leverantören att visa att han är upptagen i yrkes- eller handelsregister på föreskrivet vis enligt lag i det land där han är etablerad och att han har behörig koncession eller är medlem i en organisation i etableringslandet som berättigar honom att tillhandahålla en viss tjänst.

För juridiska personers vidkommande kan krävas namnen på de personer som skall ansvara för tillhandahållandet av tjänsterna.

21 § Uppgifter om den ekonomiska situationen

Upphandlingsenheten kan som bevis på leverantörens kreditvärdighet och ekonomiska situation i övrigt begära bl.a. följande handlingar av honom:

1)

utlåtande av en bank eller ett annat kreditinstitut om kreditvärdigheten eller intyg av ett försäkringsbolag om leverantörens ansvarsförsäkring,

2)

resultaträkning, balansräkning, verksamhetsberättelse, övriga bokslutshandlingar samt ett eventuellt koncernbokslut, ifall dessa skall publiceras i det land där leverantören är etablerad, samt

3)

utlåtande om företagets totalomsättning samt om omsättningen under de tre senaste räkenskapsperioderna vad gäller tjänsterna i fråga.

I upphandlingsmeddelandet eller anbudsinfordran skall nämnas vilka av de i 1 mom. nämnda handlingarna som skall lämnas till upphandlingsenheten och vilka andra handlingar leverantören skall lägga fram. Om det finns grundad anledning skall upphandlingsenheten som bevis på leverantörens kreditvärdighet och ekonomiska situation godkänna även någon annan handling än de som nämns i meddelandet eller anbudsinfordran.

22 § Teknisk kapacitet

Leverantörernas förmåga att utföra tjänsterna kan bedömas mot bakgrund av deras yrkeskunskap, effektivitet, erfarenhet och pålitlighet.

Av leverantören kan som bevis på teknisk kapacitet krävas en eller flera av följande handlingar:

1)

intyg över den utbildning och yrkesbehörighet som innehas av leverantören och företagsledningen samt de personer som skall ansvara för utförandet av tjänsterna;

2)

en förteckning över de viktigaste leveranserna under de senaste tre åren av vilken framgår det totala värdet, datum och mottagare. En förteckning som gäller tjänster som leverats till ett offentligt samfund skall vara kontrasignerad på behörigt sätt. Om tjänsten har tillhandahållits en privat beställare skall förteckningen vara bestyrkt av beställaren. Om detta inte låter sig göra, skall också leverantörens egen försäkran godkännas,

3)

en redogörelse för leverantörens egna och utomstående tekniska experter eller tekniska organ, i synnerhet de som ansvarar för kvalitetskontrollen,

4)

en redogörelse för leverantörens genomsnittliga årliga arbetskraft och antalet personer i ledningen under de tre senaste åren,

5)

en redogörelse för den arbets- och produktionsutrustning eller den tekniska apparatur som leverantören använder,

6)

en redogörelse för leverantörens metoder för kvalitetssäkring och system för undersökningar och forskning,

7)

intyg över inspektion som förrättats av en behörig myndighet i fråga om leverantörens tekniska kapacitet och vid behov även forskningsbetingelser samt kvalitetskontroll, om det är komplicerat att utföra tjänsten eller tjänsten behövs endast till ett särskilt ändamål,

8)

en redogörelse för leverantörens eventuella planer på att anlita underleverantörer.

Upphandlingsenheten skall i det upphandlingsmeddelande som avses i 11 § eller i anbudsinfordran nämna vilka av de ovan nämnda handlingarna som krävs. De uppgifter som krävs av leverantören skall ställas i proportion till föremålet för upphandlingen. Upphandlingsenheten skall också ta hänsyn till leverantörens legitima rätt att skydda sina tekniska hemligheter eller affärshemligheter.

Om upphandlingsenheten kräver att leverantören skall använda ett system för kvalitetssäkring enligt standarderna, skall den hänvisa till kvalitetssäkringssystem som bygger på relevanta standarder i EN 29000-serien vilka certifierats av organ som uppfyller standarder i EN 45000-serien. Den skall också godkänna likvärdiga intyg över kvalitetssystemet vilka utfärdats i andra medlemsstater. Den skall dessutom godta andra bevis på att leverantörens kvalitetssäkringssystem stämmer överens med ovan nämnda standarder, om leverantören inte har möjlighet att få intygen i fråga utfärdade eller att erhålla dem inom gällande tidsfrist.

Upphandlingsenheten kan med de begränsningar som anges i 6 kap. begära att leverantören kompletterar de handlingar han lämnat in.

7 kap. Antagande av anbud

23 § Kriterier

Upphandlingsenheten skall anta antingen det anbud som totalekonomiskt är förmånligast enligt bedömningsgrunderna för tjänsten eller det anbud som har det lägsta priset. Grunderna för en totalekonomisk bedömning kan vara till exempel pris, leveranstid, kvalitet, estetiska och funktionella egenskaper, tekniska företräden, andra tjänster som leverantören erbjuder, tekniskt stöd och miljöfrågor.

Då kriteriet för valet är att anbudet skall vara det totalekonomiskt förmånligaste, skall i upphandlingsmeddelandet eller i infordringshandlingen nämnas alla de bedömningsgrunder som tillämpas då ett anbud antas. Bedömningsgrunderna skall härvid anges, om möjligt, i angelägenhetsordning.

24 § Framförande av alternativ

Då en upphandlingsenhet antar ett anbud på grund av att det totalekonomiskt är det mest fördelaktiga kan den anta alternativ som en anbudsgivare har framfört och som uppfyller de minimikrav som upphandlingsenheten uppställt på förhand. Minimikraven och villkoren för framförande av alternativ skall nämnas i infordringsshandlingarna. Förbud mot framförande av alternativ skall nämnas i upphandlingsmeddelandet.

Ett alternativ får inte avslås endast av den orsaken att det har utarbetats i överensstämmelse med nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder eller i enlighet med europeiska tekniska godkännanden, gemensamma tekniska specifikationer eller nationella tekniska specifikationer.

Om alternativ godkänns, får ett alternativ inte avslås endast på den grunden att ett godkännande skulle leda till ett varuupphandlingskontrakt i stället för tjänsteupphandling.

25 § Exceptionellt lågt anbudspris

Om anbudspriset med hänsyn till den tjänst som skall upphandlas förefaller exceptionellt lågt och upphandlingsenheten av den orsaken överväger att avslå anbudet, skall upphandlingsenheten undersöka anbudet i detalj innan beslutet om upphandlinger fattas och begära en skriftlig utredning av leverantören om grunderna för anbudet. Anbudsgivaren skall vid behov meddelas vilken punkt i anbudet som inte kan accepteras.

Som utredning kan godkännas t.ex. exceptionellt förmånliga metoder för utförande av tjänsten, tekniska lösningar, andra exceptionellt förmånliga förhållanden för anbudsgivaren eller originaliteten hos den tjänst som anbudsgivaren föreslår.

Ifall som kriterium för antagande av anbud endast har angetts det lägsta priset, skall upphandlingsenheten meddela handels- och industriministeriet att den avslagit ett anbud som enligt dess uppfattning har haft ett för lågt pris. Samtidigt skall en motivering för beslutet framläggas.

26 § Underleveranser och anbudsgivning i grupp

I anbudet skall de leveranser som eventuellt utförs som underleveranser på begäran specificeras. Ett dylikt meddelande minskar inte leverantörens ansvar.

Leverantörerna kan lämna anbud i grupp. För anbudsgivningen skall ingen legal form krävas av gruppen. Ett sådant krav kan likväl ställas på avtalsparten i det fall att en viss legal form behövs för att fullgöra avtalet på behörigt sätt.

8 kap. Särskilda stadganden

27 § Arbetarskydd och arbetsvillkor

En upphandlingsenhet kan i infordringshandlingarna nämna de myndigheter hos vilka anbudsgivaren kan få information om de förpliktelser i fråga om arbetarskydd och arbetsvillkor i Finland som skall iakttas på den plats där tjänsten utförs. Upphandlingsenheten skall kräva att de anbudsgivare som deltar i anbudstävlan beaktar dessa omständigheter i sina anbud. Likväl skall de stadganden som gäller granskning av exceptionellt förmånliga anbud iakttas.

28 § Rättsskyddsmedel

Vad gäller rättsskyddsmedlen tillämpas på upphandlingsförfarande som avses i denna förordning 8 § 1 mom. och 9-12 §§ lagen om offentlig upphandling om den som lämnar in ansökan enligt 9 § kommer från Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

29 § Statistikuppgifter

Upphandlingsenheten skall vartannat år före utgången av maj meddela handels- och industriministeriet eller den myndighet som ministeriet har bestämt antalet och värdet av upphandlingar enligt denna lag. Meddelandet skall ges första gången år 1996.

Upphandlingar som överstiger tröskelvärdena skall uppdelas enligt upphandlingsförfarande, tjänstekategori och utvalda leverantörers nationaliteter. Vid förhandlat förfarande skall kontrakten dessutom uppdelas enligt de grunder som nämns i 5 och 6 §§ i denna förordning.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om hur statistikuppgifter skall lämnas.

30 § Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1994.

Direktiv 392L0050

Nådendal den 28 juni 1994

Republikens President MARTTI AHTISAARIMinister Anneli Jäätteenmäki

Kategori

Beskrivning

CPC-referensnummer

1.

Underhålls- och reparationstjänster

6112, 6122, 633, 886

2.

Landtransport (1) , även transporter med pansarbil och kurirtransporter, med undantag av postbefordran

712 (utom 71235), 7512, 87304

3.

Flygtransport av passagerare och gods, med undantag av postbefordran

73 (utom 7321)

4.

Postbefordran på land (1) och i luften

71235, 7321

5.

Telekommunikationstjänster (2)

752

6.

Finansiella tjänster a) Försäkringstjänster b) Bank- och investeringstjänster (3)

ex 81 812, 814

7.

Datamaskins- och databehandlingstjänster

84

8.

Forsknings- och utvecklingstjänster (4)

85

9.

Redovisnings-, revisions- och bokföringstjänster

862

10.

Marknads- och opinionsundersökning

864

11.

Konsulttjänster för företagsledning (5) och besläktade tjänster

865, 866

12.

Arkitekttjänster; ingenjörstjänster och tjänster för planering av byggprojekt, samhällsplanering och landskapsarkitektur, besläktade vetenskapliga och tekniska konsulttjänster, teknisk provning och analys

867

13.

Reklamtjänster

871

14.

Fastighetsstädning och fastighetsförvaltning

874, 82201-82206

15.

Förlags- och tryckeritjänster mot arvode eller på kontrakt

88442

16.

Avlopps- och renhållningstjänster, sanering och liknande tjänster

94

(1) Med undantag av järnvägstransporttjänster som omfattas av kategori 18.

(2) Med undantag av rösttelefoni, telex, mobiltelefoni, personsökning och satellitkommunikation.

(3) Med undanag av finansiella tjänster i samband med utfärdande, försäljning, förvärv eller överförande av värdepapper eller andra finansiella instrument samt centralbankstjänster.

(4) Med undantag av forsknings- och utvecklingstjänster som inte uteslutande är till nytta för den upphandlade enheten i dess egen verksamhet under förutsättning att dessa tjänster helt ersätts av den upphandlande enheten.

(5) Med undantag av skiljemanna- och förlikningstjänster.

Sekundära tjänster

Kategori

Beskrivning

CPC-referensnummer

17.

Hotell- och restaurangtjänster

64

18.

Järnvägstransport

711

19.

Sjötransport

72

20.

Assistans och biträde vid transporttjänster

74

21.

Juridiska tjänster

861

22.

Rekrytering och urval av personal

872

23.

Spanings- och säkerhetstjänster, med undantag av transporter med pansarbil

873 (utom 87304)

24.

Undervisning och yrkesutbildning

92

25.

Hälsovård och socialtjänst

93

26.

Fritids- och idrottsverksamhet samt kulturverksamhet

96

27.

Övriga tjänster

Top of page