Handels- och industriministeriets beslut om uppfordringsverk i gruvor.
- Type of statute
- Beslut
- Date of Issue
- Updated statute
- 372/1969
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Handels- och industriministeriet har med stöd av 29 § gruvförordningen av den 17 december 1965 (663/65) beslutat:
Allmänna bestämmelser
1 §
Bestämmelserna i detta beslut gäller uppfordringsverk som användes varaktigt samt i tillämpliga delar även andra uppfordringsverk i gruvor.
2 §
Med uppfordringsverk avses uppfordringsanordningar och dess hjälpanordningar samt de utrymmen och konstruktioner, vilka hänför sig till uppfordringsanordningens funktion.
Med uppfordringsanordning avses anordning, varmed last med maskinkraft hissas eller firas längs en för ändamålet byggd uppfordringsbana.
Med spel avses uppfordringsanordningens linkar eller skiva med därtill anslutna transmissions- och bromsanordningar.
Med hisskorg avses anordning, vari last som skall uppfordras är anbragt.
Med manöverbroms förstås en broms, vars funktion vid normal användning av uppfordringsanordningen antingen regleras av spelstyrare eller som, i fråga om tryckknappsstyrda uppfordringsanordningar fungerar automatiskt, då hisskorg närmar sig önskad nivå.
Med nödbroms förstås en broms, som tjänstgör som reserv för manöverbromsen.
3 §
Uppfordringsverk skall till sin konstruktion och beträffande tillhörande anordningar vara sådant, att det fungerar med tillräcklig säkerhet.
Uppfordringsverkets alla delar skall vara tillverkade av felfritt material och med iakttagande av goda arbetsmetoder, gällande officiella normer och andra erkända tekniska regler samt bestämmelserna i detta beslut.
Uppfordringsanordning skall, såframt nedan icke annat bestämt, med avseende på brotthållfastheten tåla förekommande statiska och dynamiska belastningar med tillräcklig säkerhet.
I fråga om uppfordringsverk elektriska anordningar skall följas de bestämmelser som utfärdats om elektriska anläggningar.
Uppfordringshastighet
4 §
Uppfordringshastigheten får vid personbefordran icke överskrida 12 m/s.
5 §
För linbesiktning skall uppfordringsanordning kunna köras med mindre hastighet än 0.5 m/s.
Gruvlave, schakt och till dem anslutna konstruktioner
6 §
Vid gruvlavens dimensionering skall beaktas, förutom belastningsbestämmelserna beträffande konstruktionerna, även de bärande linornas brotthållfasthet samt de påkänningar som förorsakas av hisskorgens eventuella överspelning.
7 §
Schakt skall för styrning av hisskorg vara försett med gejder, om största normalhastigheten överskrider 3 m/s eller då handels- och industriministeriet eljest anser det från säkerhetssynpunkt nödigt.
8 §
Fasta gejder och till dem hörande anordningar skall till sin konstruktion och kvalitet vara sådana, att tillräcklig säkerhet uppnås vid schakttrafiken.
9 §
Då lingejder användes skall gejdlinornas antal, läge, spänning och infätsning vara sådana, att tillräcklig säkerhet uppnås vid schakttrafiken.
Avståndet mellan hisskorg och nivå skall med avseende på personbefordran vara betryggande. Detta skall vid behov åstadkommas antingen genom att vid nivåerna använda fasta gejder eller mekanisk nivåbrygga eller ock på annat tillförlitligt sätt.
Vid lastning eller lossning skall hisskorgens horisontala rörelse förhindras på lämpligt sätt.
Som gejdlinor skall användas för ändamålet lämpliga linor.
Säkerhetskoefficienten för nya gejdlinor skall vara minst 4.0, då deras statiska belastning beaktas.
Avståndet mellan hisskorgarna samt mellan hisskorg och schaktinbyggnad skall vara tillräckligt stort med beaktande av rådande förhållanden, såsom hisskorgens hastighet, schaktets djup samt övriga inverkande faktorer. Mellan hisskorgarna samt mellan hisskorg och inbyggnad skall vid behov användas buffert- eller dämpningslinor.
10 §
För uppfordringsanordning som är avsedd för varaktig trafik, skall i uppfordringsbanas övre och nedre ända användas kilgejder eller motsvarande, av handels- och industriministeriet godkänd retardationsanordning som vid överspelning genom jämn inbromsning stannar hisskorg.
Kilgejdernas stigning skall om mojligt vara 1:100 eller mindre sålunda, att gejdens tjocklek växer med 10 cm.
Gejdavståndet skall om möjlighet minska i förhållandet 1:50 eller mindre sålunda, att gejdavståndet minskar med 20 cm.
De efter kilgejderna följande gejderna skall fortsätta jämntjocka och parallella om möjligt minst 1 m i den övre ändan och minst 2 m i den nedre.
Drivskvivespels retardationsanordning skall träda i funktion tidigare i den nedre ändan än i den övre.
11 §
Om uppfordringshastigheten underskrider 3 m/s, får kilens stigning hos kilgejderna eller gejdavståndets minskning vara 1:40 respektive 1:20 eller mindre, varefter gejderna skall forsätta jämntjocka och parallella i den övre ändan minst 0.5 m och i den nedre minst 1 m. Om uppfordringsanordningens hastighet underskrider 1.5 m/s får ovannämnda förhållanden vara 1:20 respektive 1:10.
12 §
I fråga om den sträcka, som hisskorg kan röra sig obehindrat, skall beaktas vad i 43 § är föreskrivet om förhållandet mellan inbromssträckan och sagda sträcka.
13 §
Schaktöppning skall vid nivåer och broar vara försedd med räck eller grindar. På schaktgård får icke placeras lösa föremål närmare schaktet än 2 m.
Spår som leder fram till schaktöppning skall förses med anordning som förhindrar transportvagn att i misstag rulla fram till schaktöppningen.
14 §
Om uppfordringshastigheten överskrider 2 m/s, får permanent hisstöd användas endast då det är anslutet till manöverspänningskretsen, utom i hisskorgens högsta och lägsta läge.
Om uppfordringshastigheten överskrider 2 m/s, skall i ett med lingejder utrustat schakt mekanisk nivåbryggas funktion anslutas till manöverspänningskretsen eller säkras på annat tillförlitligt sätt.
15 §
Vid avsänkning av schakt, i vilket uppfordringsanordningar redan tagits i bruk för annat ändamål än schaktsänkningen skall ovanom arbetsplatsen anordnas ett tillräckligt starkt skyddstak.
16 §
Schaktbottnet skall byggas så, att ingen del av uppfordringsanordningen kommer att röra sig i vatten ens vid överspelning.
17 §
Ur varje för personbefordran använd hisskorg skall man, då situationen det kräver, kunna avlägsna sig till i schaktet befintliga stegar. Om sådana saknas, skall annan säker passage till nivå i gruva eller till markytan ordnas.
Hisskorg
18 §
I hisskorg skall finnas minst 0.18 m 2 fri golvyta per person och i tunna som används vid schaktsänkning minst 0.15 m 2 , i vilket fall antalet befordrade personer får vara högst fem.
19 §
Inre höjden i personkorg som används i vertikalschakt skall vara minst 2 m. Sådan hisskorg skall förses med ett starkt skyddstak. I donlägigt schakt, där lutningen underskrider 40°, ävensom vid schaktsänkning får dock användas hisskorg utan tak. Om lastningsbryggor eller andra i schaktet befintliga inbyggnader medför fara för personer som befinner si i hisskorg, skall hisskorg också i donlägigt schakt förses med ett starkt skyddstak.
20 §
Hisskorg skall ha, med beaktande av förhållandena, tillräckligt höga räck och vid behov handtag, vid vilka de åkande kan hålla sig fast.
Då hisskorgens allmänna konstruktion det medger, skall den förses med väggar från golv till tak samt med sådan dörr eller annan stängningsanordning vilken skyddar de åkande från att komma i beröring med inbyggnader i schaktet.
Linstyrd hisskorgs övre och nedre kant skall, om det visar sig nödigt, avrundas eller förses med anordning som motsvarar avrundning, så att korgen icke vid eventuell svängningsrörelse fastnar i nivåbrygga eller andra inbyggnader.
21 §
Befordras i hisskorg rullande materiel, skall denna genom fästanordningar eller på annat sätt effektivt hindras att röra sig under transporten.
22 §
Hisskorgs bärande konstruktioner skall som nya beträffande brotthållfastheten tåla största på dem verkande statiska belastning med minst 8-faldig säkerhet. För de upphängningsdelar, som förbinder hisskorg med lina och underlina, skall säkerhetskoefficienten vara minst 10. Härvid anses bärande balk ovanpå hisskorg höra till ovannämnda upphängningsdelar .
Säkerhetskoefficienten för schaktsänkningstunnas upphängningsdelar skall dock vara minst 15.
Sådan i 1 mom. avsedd upphängningsdel, vari bärande fog är svetsad, får användas endast handels- och industriministeriets tillstånd.
Förbindelsedelar skall enligt gruvinspektörs anvisningar, dock med minst 5 års mellanrum, i detalj granskas genom att förslitningar mätes och av dem förorsakad minskad säkerhet uppskattas. Förbindelsedelar skall vid behov utbytas, dock senast när säkerheten minskat med 15 %.
Förbindelsedelar skall vara tillverkade enligt av handels- och industriministeriet godkända normer.
Bärande linor
23 §
Lintrådarna skall vara gjorda av högklassigt stål och oklanderliga till kvaliteten.
Lintrådarnas dragbrotthållsfasthet skall vara 120-200 kp/mm 2 och dragbrotthållfastheten hos trådar, som med avseende på tvärsnittens form är likadana, får icke avvika med mera än 7 % från medelvärdet av dragbrotthållsfastheten hos trådarna med samma tvärsnittform i linan.
I stål för lintrådar får inga högst 0,050 % svavel och högst 0,050 % fosfor.
Trådarna skall tåla bock- och vridprov enligt ISO-normerna.
24 §
Beträffande bärande lina skall finnas av tillverkaren utfärdat intyg över linans material, hållfasthet och konstruktion, i enlighet med vad i 23 § förutsättes.
Innan bärande lina tages i bruk skall beträffande den införskaffas intyg av tillförlitlig finsk materialprovningsanstalt. Av intyget skall framgå:
medelvärdet för lintrådarnas dragbrotthållfasthet per mm 2 ;
antalet trådar av varje trådtyp, vars dragbrotthållfasthet på basen av utförda dragprov uppenbarligen avviker mer än ± 7 % från medelvärdet för dragbrotthållfastheten hos trådarna av samma tvärsnittsform eller överstiger 200 kp/mm 2 ;
hur många bockningar och vridvarv varje trådtyp tål under i intyget angivna provförhållanden.
Med linas brotthållfasthet avses det värde, som erhålles vid den definitiva brottgränsen vid dragprov, eller det värde som angives av trådarnas sammanlagda dragbrotthållfasthet multiplicerad med koefficienten för slagningsförsluten, som bör beräknas vara 0.85, förutom då för speciallina bör användas något annat värde som märkbart avviker från ovannämnda värde. Härvid får sådana trådar icke beaktas, vilka icke uppfyller i § 23 angivna fordringar.
25 §
Skicket hos bärande linor för uppfordringsanordningar skall besiktigas när de är nya eller så snart som möjligt efter det de tagits i bruk och alltid efter tolv månaders drift med tillhjälp av elektromagnetiska eller andra av handels- och industriministeriet godkända tekniska granskningsapparater.
Kan besiktning icke företagas på ovan angivet sätt skall linan tagas ur bruk senast efter två års drift. Förefaller linan användbar, får gruvinspektören vid gruvinspektion på av honom bestämda villkor likväl förlänga denna tidsfrist med ett år i sänder.
26 §
Lina får icke smörjas på sådant sätt att effektiv besiktning försvåras.
27 §
Konstateras vid besiktning av bärande lina brott på lintråd, skall dess exakta läge noggrant angivas i uppfordringsanordningens inspektionsjournal.
28 §
Lina skall tagas ur bruk, om:
fem eller flere trådbrott konstateras på 1 m linlängd eller mer än tio trådbrott på 5 m linlängd;
Trådbrottens antal utvisar snabb ökning;
i 25 § nämnd besiktning eller materialprovningsanstalts intyg ger vid handen, att linhållfastheten minskat till 85 % av sitt ursprungliga värde, eller om intyg anger att lintrådarna tål uppenbart färre bockningar eller vridvarv än såsom nya;
bredden av jämnslitna ytor av lintrådarna på något ställe på kardelar blivit lika stor som tråddiametern;
märkbar korrosion konstateras i linan;
linans diameter har på något ställe minskat i sådan mån att man kan befara fel inne i linan;
linans slagningar ser ut att ha rubbats i sådan mån att vikten inte sprids tillräckligt jämnt på alla trådar, eller
skäl eljest föreligger att befara, att linans hållfasthet tydligt har försvagats.
Lina behöver dock inte tas ur bruk av orsak som nämnts i 1 mom. 1 punkten, om brott på trådarna uppstått till följd av att linan skadats under sådana kända förhållanden och på sådant sätt att linans hållfasthet bevisligen har minskats mindre än vad i 3 punkten är angivet.
29 §
Finnes i uppfordringsanordning två eller flera bärande linor, skall linorna vara av samma tillverkning och tagas ur bruk samtidigt, om inte gruvinspektören tillåter undantag i detta avseende.
30 §
Ny lina som uppbär hisskorg skall vid personbefordran och vid från arbetsskyddssynpunkt motsvarande transport tåla den största därpå verkande statiska påkänningen med minst 8-faldig säkerhet samt vid annan transport som sker antingen med personhiss eller annat spel i samma schakt, där persontransport sker, med minst 6-faldig säkerhet.
Om bärande linor granskas regelbundet minst varje sjätte månad enligt 25 § 1 mom., får följande säkerhetskoefficienter tillämpas:
Om längden hos en hängande lina L är 400-700 m, skall säkerhetskoefficienten Vh vid personbefordran vara minst 7.5 och vid annan transport Vm minst 5.5.
Om L är större än 700 m, skall Vh vara minst 7.0 och Vm 5.0.
När en uppfordringsanordning användes för både personbefordran och berguppfordring, är personbefordran samtidigt med berguppfordring förbjuden. Gruvinspektören må dock av särskilda skäl tillåta undantag, men då skall säkerhetskoefficienten Vm vara minst 8 även vid berguppfordring.
Malm- eller godsuppfordringsanordning, som fungerar i särskilt schakt, får ha en säkerhetskoefficient Vm som är minst 5.0.
Vid schaktdrivning skall säkerhetskoefficienten i fråga om stenlast alltid vara minst 8.
Vid beräkning av största påkänning på lina skall som persons vikt anses 85 kg och såsom vikt för stenlast den största förekommande vikten.
31 §
De i föregående paragraf nämnda säkerhetskoefficienterna gäller också motviktslina.
32 §
Bärande lina för uppfordringsanordning får icke skarvas.
Förut använd lina får icke vändas utan tillstånd av gruvinspektören, ej heller användas som bärande lina för hisskorg för personbefordran.
33 §
I drivskivspel får nämnvärd linslirning icke förekomma.
Bärande linas infästning
34 §
Lina skall fästas vid hisskorg upphängningsdelar på ett tillförlitligt sätt. Infästningen skall vara sådan att den tål linans brottbelastning.
Bockningsradien för lina skall vid lininfästningen vara minst 3 gånger linans diameter och för sluten eller halvsluten lina minst 8 gånger linans diameter.
Enkelsidigt klämmande killinlås får icke användas.
Infästning medelst lödning vid konhylsa eller splitsning får användas endast om infästningen utförts enligt av handels- och industriministeriet godkända instruktioner.
35 §
Linas infästningsställe i kausen skall vid användning av trumspel flyttas minst var tolfte månad och i fråga om schaktdrivningsspel minst var sjätte månad. Härvid skall linan kapas minst 1.5 m ovanför infästningen och den sålunda erhållna linstumpen tagas isär på platsen och undersökas samt anteckningar om gjorda observationer införas i uppfordringsanordningens besiktningsbok.
Drivskivspels linfästen skall flyttas efter två års drift och därefter årligen, om detta vid gruvinspektion anses behövligt. Kapade lindelar skall undersökas i enlighet, med 1 mom. ovan.
Gruvinspektören må föreskriva eller tillåta avvikelser från ovannämnda bestämmelser beroende på infästningen och linans skick och kvalitet.
36 §
I fråga trumspel skall linan på ett tillförlitligt sätt och utan att den skadas angöras vid linkaret och skall under drift minst två hela varv lina kvarbli på linkaret.
Underlina
37 §
Beträffande underlina skall finnas av tillverkaren utfärdat intyg över linans material, hållfasthet och konstruktion. Ny underlinas säkerhetskoefficient skall vara minst 5.
Underlinan skall vara så lång att den eller dess infästning icke utsättes för extra påkänning när hisskorgen stannar i lägsta möjliga läge.
Underlinans tvinning skall på lämpligt sätt förhindras.
Bromsar
38 §
Uppfordringsanordning skall vara försedd med både manöver- och nödbromsanordningar, till vilka hör minst ett par bromsbackar eller två skivpar i skivbromsar.
39 §
Manöverbromsen skall verka på sådant sätt att uppfordringsanordningens förare lätt kan stanna den med skälig retardation i alla förkommande förhållanden.
I fråga om uppfordringsanordningar som styrs medelst tryckknappar skall manöverbromsen i alla förekommande belastningsförhållanden med tillräcklig noggrannhet och skälig retardation kunna stanna hisskorgen på önskat ställe.
40 §
Nödbromsens delar skall med 8-faldig säkerhet tåla den största förekommande statiska belastningen. Manöverbromsens säkerhet skall vara minst 5-faldig.
I uppfordringsanordning för personbefordran skall manöver- och nödbromsen kunna hålla den största förekommande obalanserade statiska belastningen med minst 3-faldig säkerhet. Om hastigheten är mindre än 3 m/s, skall nämnda koefficient vara minst 2.
41 §
Nödbromsen skall verka på drivskiva eller linkar medelst fallande vikter eller på annat lika tillförlitligt sätt. Om linkaret är tudelat, skall nödbromsen verka på dess löstagbara del.
Nödbromsen skall kunna ansättas medelst en utlösningsanordning, belägen på spelstyrarensplats.
Nödbromsen skall ansättas automatiskt:
av en gränslägesbrytare, om hisskorgen eller motvikten stiger högre än det normala översta läget;
av en hastighetskontrollapparat, då drivskivans eller linkarets rotationshastighet med 20 % överskrider den normala hastigheten;
av en retardationskontroll då hisskorgen närmar sig det högsta eller lägsta stoppläget med större hastighet än normal drift förutsätter;
när linkarskopplingen öppnas;
vid avbrott i tillförseln av elkraft till uppfordringsanordningen; samt
i fråga om drivskiveuppfordringsanordning med hjälp av linas slirbrytare, när linans hastighet avviker från skivans periferihastighet så mycket att skada kan åsamkas anordningarna.
I 3 mom. 3 punkten avsedd retardationskontroll erfordras icke, då uppfordringsanordningens normala hastighet icke överstiger 2 m/sek. Överstiger den normala hastigheten 6 m/sek, skall retardationskontrollen vara sådan, att den fortlöpande eller på flera ställen kontrollerar hastigheten under retardationssträckan.
42 §
Ansättes nödbromsen då största, obalanserade last stiger med normal hastighet, får retardationen vara högst 3 m/s 2 .
Uppfordringsanordningens retardation uträknas enligt formeln:
(den normala hastigheten) 2 | ||
retardationen = | -------------------------- | |
2 X inbromsningssträckan |
43 §
Ansätts nödbromsen, då största obalanserade last firas med normal hastighet, bör inbromsningssträcken vara kortare än 0.7 gånger den sträcka, som hisskorgen obehindrat kan röra sig från det läge, där den i 41 § 3 mom. förutsatta gränslägesbrytaren eller retardationskontrollen träder i funktion.
Linkar och skivor
44 §
Linkars samt driv- och brytskivas diameter skall vara minst 60 gånger linans diameter och minst 1 000 gånger diametern hos den grövsta tråden i linan.
Överskrider uppfordringshastigheten icke 3 m/sek., får dock sådan anordning användas, där linkarets samt driv- och brytskivornas diameter är minst 40 gånger linans diameter och minst 800 gånger diametern hos den grövsta tråden i linan.
När bärande linor av sluten eller halvsluten konstruktion användas i spel, som är avsedd för varaktig drift, skall driv- och brytskivans diameter vara minst 100 gånger linans diameter. Om hastigheten i spelet är högst 3 m/s och spelet används endast tillfälligt eller sällan, får driv- och brytskivans diameter vara mindre än ovan i detta moment nämnts, dock minst 70 gånger linans diameter.
45 §
Linkar, driv-, bryt-, bär-, och styrskivan samt dessas axlar bör tåla den bärande linans brottgränsbelastning, men dock den påkänning, som åstadkommes av största förekommande statiska belastning, med 10-faldig säkerhet.
46 §
Linkar, driv- och brytskivor samt linans bär- och styrskivor skall till sin konstruktion och sitt skick vara sådana, att linan icke skadas under drift.
47 §
Beträffande säkerhetskoefficienter för och konstruktionen av vinschar och deras hjul som bär upp i schaktet befintliga arbetsplattformer och andra anordningar samt bärande linor skall i tillämpliga delar iakttagas bestämmelserna i 30 och 45 1/21/2 samt i övrigt i tillämpliga delar gällande standard.
Signalanordningar, uppfordringsanordningens styrning och användning
48 §
Uppfordringsanordning som manövreras av spelstyrare skall förses med sådana signalanordningar, att körsignaleringen till spelstyraren sker tydligt och tillförlitligt.
49 §
Uppfordringsanordning skall förses med djupvisare, som tydligt och fortlöpande utvisar hisskorgens läge.
Om uppfordringsanordning har spelstyrare, skall han från sin plats kunna avläsa djupvisaren.
50 §
Uppfordringsanordning får manövreras endast av myndig och tillförlitlig person, som även i övrigt bör anses lämplig för denna uppgift samt som utvalts och skolats för den.
Spelstyrare skall givas skriftliga instruktioner beträffande uppfordringsanordningens drift.
51 §
Uppfordringsanordning som försetts med ny eller på nytt angjord lina får icke användas för personbefordran innan provspelning utförts och det därefter konstaterats, att linan är tillförlitligt fäst.
Likadan provspelning skall utföras efter längre uppehåll i uppfordringsanordnings drift och även efter kortare uppehåll, om i schaktet utförda arbeten, isbildning eller andra särskilda orsaker kan ha inverkat på anordningens driftsäkerhet. Om spel är försett med löstagbart linkar och har linkarskopplingen blivit ändrad, skall provspelning ske innan personbefordran påbörjas.
52 §
På spel skall på lämpligt ställe anbringas en skylt, vari tydligt och på varaktigt sätt angives spelets största tillåtna belastning, obalanserade last och spelhastighet samt namnet på spelets tillverkare och tillverkningsåret.
På synligt ställe i hisskorgen skall fästas en skylt som anger högsta tillåtna last och antal personer.
I spelhus och vid samtliga trafikerade nivåer skall finnas bruksanvisningar för uppfordringsanordningen.
53 §
Under den tid reparation av uppfordringsanordning pågår, får ej annan spelning äga rum än sådan, som är nödvändig för reparationen. Är härvid eller vid annat tillfälle begränsning eller ändring i det vanligen sättet för uppfordringsanordningens begagnande påkallad, bör anordningen manövreras av spelstyrare, som bör undersättas om arten av nämnda begränsningar och ändringar.
54 §
Då arbete pågår i uppfordringsschakt, skall spelstyraren stanna nedgående hisskorg minst 3 m ovanom arbetsplatsen och han får icke nedspela hisskorgen innan signal därtill givits.
Speciella uppfordringsanordningar
55 §
Föreskrifterna i detta beslut skall i tillämpliga delar iakttagas beträffande speciella uppfordringsanordningar. Sådana är t.ex. stigorthissar, varuvinschar och räddningshissar. För speciell uppfordringsanordning skall på förhand införskaffas handels- och industriministeriets typgodkännande, varvid i tillämpliga delar skall iakttagas vad i 58 § 2 mom. stadgas om företeende av handlingar.
Underhåll av uppfordringsanordning
56 §
Uppfordringsanordningar skall underhållas i enlighet med tillverkarens instruktioner.
När en gammal uppfordringsanordning tages i bruk, skall den före installering i tillräcklig mån tagas i sär och undersökas samt slitna eller skadade delar efter behov utbytas.
Om uppfordringsanordning som tidigare varit i bruk i gruvan installeras på annat ställe, skall härvid i tillämpliga delar vidtagas i 2 mom. angivna åtgärder.
Besiktning
57 §
Den som ämnar taga ett nytt uppfordringsverk i bruk eller ändra från förut i bruk varande verks konstruktion eller driftsförhållanden skall anmäla därom till handels- och industriministeriet. Samtidigt skall meddelande lämnas om, när uppfordringsanordningens koncessionsbesiktning lämpligen kan verkställas.
När ett uppfordringsverk definitivt tages ur bruk, skall skriftligt meddelande därom sändas till handels- och industriministeriet.
58 §
Nytt uppfordringsverk eller del därav får icke tages i regelbundet bruk innan handels- och industriministeriet vid utförd koncessionsbesiktning godkänt verket.
I tillräckligt god tid för koncessionsbesiktning skall till handels- och industriministeriet sändas en beskrivning av uppfordringsverket och därtill anslutna anordningars funktion jämte nödiga ritningar, hållfasthetsberäkningar rörande konstruktioner som inverkar på uppfordringsverkets driftsäkerhet, intyg av materialprovningsanstalt beträffande bärande linors egenskaper; samt gruvdriftsidkarens förslag till bruksanvisning för uppfordringsverket. Sagda handlingar skall fogas till det exemplar av besiktningsprotokollet som förvaras vid gruvan.
Den som förrättar koncessionsbesiktning skall genom anteckning i besiktningsprotokollet bestämma högsta tillåtna antal personer och belastning samt fastställa uppfordringsverkets bruksanvisningar.
59 §
Om uppfordringsverk vid koncessionsbesiktningen icke är i det skick bestämmelserna förutsätter, skall besiktningsmannen bestämma vilka fel och brister som skall repareras, innanuppfordringsverket får tagas i regelbundet bruk. Förefinnes skäl därtill, skall koncessionsbesiktning fortsättas vid en särskild efterbesiktning .
60 §
Ändras konstruktionen av heller driftsförhållandena för ett uppfordringsverk väsentligen, skall ny koncessionsbesiktning verkställas.
61 §
På ätgärd av handels- och industriministeriet skall årsbesiktning av uppfordringsverk verkställas årligen.
62 §
Idkare av gruvdrift skall tillse, att kompetent person minst en gång på tre månader verkställer kvartalbesiktning av i bruk varande uppfordringsverk. Är uppfordringsverket icke i bruk då besiktningen senast borde verkställas, skall besiktningen ske omedelbart när verket åter tages i bruk.
63 §
Idkare av gruvdrift skall tillse, att kompetent person en gång i veckan verkställer veckobesiktning av i bruk varande uppfordringsverk. Därvid skall särskilt granskas de bärande linorna och underlinorna samt dessas infästningsanordningar, linkaret, driv- och brytskivorna samt bromsarnas funktion ävensom nödbromsens i 41 § 2 mom. samt i 3 mom. 1 och 3 punkterna föreskrivna utlösningsanordningars funktion. Om skäl därtill föreligger, skall denna besiktning verkställas oftare än en gång i veckan.
Kvartalbesiktning och veckobesiktning får icke verkställas av en och samma person.
64 §
Över uppfordringsverk skall föras besiktningsbok, vari införes anteckningar om tidpunkten för kvartalbesiktning och veckobesiktning, konstaterade inbromsningssträckor, konstaterade fel på linor, linbyten och i samband därmed gjorda observationer, utförda reparationer, långvariga uppehåll i användningen samt om andra omständigheten, vilka är av betydelse för bedömningen av uppfordringsanordningens driftsäkerhet.
Besiktningsresultaten rörande inbromsningssträckor och linor skall antecknas i besiktningsboken eller dess bilagor på åskådligt sätt.
Idkare av gruvdrift skall tillse, att besiktningsbok föres regelbundet och att den alltid är tillgänglig. Den som verkställer besiktning skall med sin namnteckning styrka sina anteckningar i besiktningsboken.
Särskilda bestämmelser
65 §
Handels- och industriministeriet må efter prövning på särskilda skäl tillåta avvikelser från dessa bestämmelser angående uppfordringsanordning ävensom förbjuda användandet av sådana anordningar och konstruktioner, som icke beaktas i dessa bestämmelser, men vilka kunna förorsaka fara för liv, hälsa eller egendom.
Bestämmelsernas ikraftträdande
66 §
Detta beslut träder i kraft den 1 september 1969 och genom detsamma upphäves 4 kap., som rör uppfordringsanordningar, i handels- och industriministeriets beslut av den 31 december 1959 (556/59) innefattande föreskrifter om tryggheten i gruvor.
Såframt ändring av före detta besluts i kraftträdande byggd uppfordringsanordning i överensstämmelse med dessa bestämmelser medför särskilt stora svårigheter eller oskäliga kostnader och den avsedda säkerheten kann uppnås på annat sätt, må handels- och industriministeriet tillåta att uppfordringsanordningen fortfarande användes på av ministeriet fastställda villkor.
Helsingfors de 2 juni 1969.
Minister Väinö LeskinenTf. byråchef Urpo J. Salo